Facebook congres 11 juni 2014


facebook congres

Op 11 juni werd voor de tweede maal het Facebook congres gehouden met als centraal thema: de ROI van Facebook. Namens Leadrs waren Michael en Rico aanwezig. In dit blogartikel hebben zij de meest interessante feiten en cases voor je op een rij gezet!

Keynote sessie Jay Baer – content is fire, Facebook is petrol

Jay Baer maakt in zijn keynote sessie een treffende vergelijking tussen e-mail en Facebook. Op beide kanalen hebben klanten toestemming gegeven om op de hoogte gehouden te worden in de vorm van een ‘like’ of een opt-in op een nieuwsbrief. Terwijl e-mail vaak onderdeel is van een gekozen online strategie, storten bedrijven zich tegenwoordig massaal op Facebook en is het een must om daar een aparte strategie voor te definiëren. Waarom kiezen organisaties daarvoor? Zeker als je bedenkt dat Facebook geen ‘owned’ platform is, maar net als andere social kanalen een vorm van ‘paid’ media is.

 

Hoe kan Facebook dan wel onderdeel zijn van je online strategie?

  1. Verzamel e-mailadressen; net als dat je in een e-mail handtekening een verwijzing maakt naar sociale media, zou je andersom ook een aanmeldfunctionaliteit toe kunnen voegen aan je Facebook pagina.
  2. Gebruik Facebook om gedrag te stimuleren; Hydro Flask in Amerika gaf korting op haar assortiment op het moment dat vrienden ook deelnamen aan de actie.
  3. Zet Facebook in voor lead nurturing en lifecycle marketing; custom audiences in Facebook zijn een ideale manier om leads te herbewerken of klanten op een later moment in de koopfase te beïnvloeden.
  4. Maak en test vormen van content; door content eerst te tonen aan een specifieke doelgroep kun je achterhalen in hoeverre deze aanslaat. Deze kun je later verwerken in headers op je website of display ads.
  5. Verspreid content vanuit andere kanalen en beïnvloed hiermee het koopproces van potentiele klanten ; een autodealer in Amerika liet video’s van personeel en tevreden klanten verspreidden onder een specifiek gekozen doelgroep binnen Facebook. Resultaat was dat 39% van mensen die een auto hadden gekocht bij de desbetreffende dealer 1 van de video’s via Facebook had gezien.
  6. Zet Facebook in om user generated content te creëren; Facebook kan ideaal als vraagbaak worden gebruikt om behoeftes te achterhalen onder je bestaande klanten en fans. McDonalds heeft op deze manier een Q&A platform opgezet en beantwoorde deze vragen met behulp van video content en blogberichten op de website.
  7. Geef medewerkers een rol om ‘employee generated’ content te delen; als medewerkers je Facebook activiteiten niet waarderen zal het nooit van de grond komen.

Aljo Hartgers – David vs. Goliath

In de presentatie van Aljo ging het over hoe je als relatief kleine ondernemer succesvol kunt zijn op Facebook. Op ieder moment van de dag staan er 300 berichten klaar om getoond te worden in je eigen tijdlijn. Uiteraard kunnen niet al die berichten getoond worden, dus zul je er voor moeten zorgen dat jouw content onderscheidend genoeg is zodat het niet alleen wordt gewaardeerd door je bestaande fans, maar dat de populariteit van je berichten er ook voor zorgt dat het sneller op de tijdlijn van anderen wordt weergegeven.

 

Succesvolle Facebook pagina’s van kleine ondernemers zijn vaak authentiek, spelen in op emotie en maken gebruik van eigen fotografie. Een aantal mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld Anja Geertsma muurschilderingen of Schorem Haarsnijder en Barbier.

Een aantal tips om meer uit je Facebook pagina te halen:

  • Hou simpele winacties (zonder voorwaarden dat pagina gedeeld moet worden). Gebruik eventueel contestcapture.com om winnaar uit alle reacties of deelnemers te kiezen.
  • Wat Jay Baer ook aanhaalt en door Aljo wordt bevestigd zijn mogelijkheden om e-mailadressen te verzamelen.
  • Gebruik je fans voor content (gebruik content van je fans, zet Instagram in en beloon fans op je tijdlijn)
  • Met behulp van interesselijsten kun je interessante Facebook pagina’s volgen zonder dat je ze liked. Lees hier meer over interesselijsten.

Jay Baer – Youtility marketing

In de tweede sessie van Jay Baer ging het over Youtility marketing, oftewel een vorm van marketing waarbij je je (potentiële) klanten helpt en niet direct op allerlei manieren je producten of diensten probeert te verkopen. Als je mensen écht helpt, zijn ze bereid om ervoor te betalen. Teveel bedrijven kiezen tot op de dag van vandaag voor commercieel ingestoken marketing campagnes waarbij ze vooral gericht zijn op resultaat op de korte termijn.

Tijdens zijn presentatie haalde Jay een aantal mooie voorbeelden aan van bedrijven en merken die begrijpen waar de behoeften van haar klanten liggen en hebben dit doorvertaald naar een goede contentstrategie.

Lowe’s Home Improvement – fix in six

Lowe’s is een Amerikaanse retailketen waar je allerlei producten voor in en rondom het huis kunt kopen. Om meer onder de aandacht te komen bij doe-het-zelf klussers hadden ze een VINE campagne ontwikkeld met allerlei handige tips in korte video’s. Dit is een goed voorbeeld van hoe je mensen op een ‘niet commerciële’ manier kunt helpen en waarbij je als merk toch een onderscheidend vermogen kunt creëren.

Häagen-Dazs, “Concerto Timer”

Het ijsmerk Häagen-Dazs wilde graag iets doen tegen een veel gehoorde opmerking van klanten. Bij het openen van de verpakking blijft het ijs nogal hard en duurt het 2 minuten voordat het pas opgegeten kan worden. Om de wachttijd wat aangenamer te maken heeft Häagen-Dazs een speciale app ontwikkeld die op basis van augmented reality een video afspeelt zodra je je telefoon voor een verpakking houdt.

Gonnie Spijkstra – Fuck je Facebook pagina

Gonnie hield een interessant verhaal over de keuze van bedrijven om al je content op een platform als Facebook te plaatsen, terwijl het eigenlijk niet eens een ‘owned’ kanaal is. Beter zou zijn om content te delen op verschillende platformen als Facebook (en andere sociale kanalen) waarbij je eigen website nog steeds een leidende rol heeft.

Vanuit haar ervaringen bij de Telegraaf liet ze tevens zien hoe je je bereik van eigen content sterk kunt laten groeien binnen Facebook en welke variabelen daar allemaal invloed op hebben. In het artikel van Gonnie op Marketingfacts legt ze dit verder uit.

 

Als je wilt dat je posts vaak worden bekeken op Facebook speelt het aantal fans niet direct een rol. Een belangrijkere factor is de kwaliteit en relevantie van je content. Je kunt dus beter investeren in ‘’high quality content’’ op je site dan adverteren in Facebook om op die manier fans te genereren. Het levert je fans op maar zolang zij weinig binding hebben met je bedrijf zullen zij je content ook niet voorbij zien komen. Een lange termijn contentstrategie leent zich er veel beter voor als je je bereik op de lange termijn wilt vergroten.

Polle de Maagt – Waar is de liefde?

Als afsluiter hield Polle de Maagt een pleidooi om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar de liefde voor marketing. Waar staan we nu anno 2014? Iedereen noemt zich tegenwoordig ‘social media expert’, er worden inhakers op inhakers gemaakt, zogenaamde viral video’s verschijnen dagelijks, consumenten worden gevraagd om likes zodra je gebruik wilt maken van WIFI en er wordt content geschreven over de meest idiote onderwerpen. Allemaal zaken waar we over 10 jaar met plaatsvervangende schaamte op terug kijken.

Hoe moet het dan verder? Klanten hebben een bepaalde verwachting. Maak deze verwachting waar! Wat zoeken je klanten, en waar kunnen wij ze mee helpen? Maak dingen die klanten écht willen.

Zo geeft Polle een aantal voorbeelden vanuit KLM doe zijn ontstaan vanuit klantbehoefte.

Eén daarvan was social messaging waarbij reizigers in contact werden gebracht met lokale KLM medewerkers en via Whatsapp direct vragen konden stellen over de beste restaurants en de leukste lokale hotspots. Een mooi voorbeeld van mensen verbinden met mensen!

 

Was dit Facebook congres interessant?

Absoluut! Ten opzichte van vorig jaar gingen veel sprekers de diepte in, waarmee ook wordt bevestigd dat Facebook marketing inmiddels volwassen is geworden. In een volgend blogartikel zullen we een aantal van deze sessies verder uitlichten waarbij met name het advertising stuk aan bod zal komen.

Persoonlijk vonden wij het ook goed dat Facebook vanuit verschillende invalshoeken werd benaderd. Niet alleen maar lofzang en best practices, maar vooral ook met een kritische noot. Bedrijven die denken dat Facebook hét platform is om je complete online strategie aan vast te binden, komen bedrogen uit. Facebook is een prima middel om je merk te promoten en kan ook zeker een rol vervullen bij het genereren van leads of nieuwe klanten, maar bedenk wel een eigen website of blog des te belangrijker is!

Michael Letens

Michael Letens

Michael houdt zich binnen Leadrs bezig met strategische vraagstukken, verdiept zich in Customer Experience en zorgt er mede voor dat marketing automation bij veel van onze klanten hoog op de agenda komt te staan. Zijn ervaringen deelt hij graag op ons blog. Hij is daarnaast trotse vader, speelt fanatiek basketbal, bouwt in zijn vrije tijd carnavalswagens en is fervent liefhebber van reizen en stedentrips.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn

Tags:

facebook facebook congres 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden