Wanneer kan ik gebruik maken van Facebook Atlas?


Facebook atls, artikel rico schilt leadrs

Het was 29 september 2014 toen Facebook met Facebook Atlas hét nieuwe advertising platform aankondigde. Nu, ruim een jaar later zie ik er als online marketeer nog bar weinig van. Hoe zit het nou met Facebook Atlas? En, wanneer kunnen MKB-bedrijven er gebruik van maken?

Wat kan je met Facebook Atlas?

Ik kan me voorstellen dat vele misschien denken: ‘’Facebook Atlas, waar gaat dit over?’’ Daarom zal ik dit platform eerst even toelichten. Facebook Atlas is een advertentieplatform waarmee je persoonlijke data van Facebook gebruikers kunt inzetten voor de targeting van je advertenties buiten Facebook. Met Atlas is het dus mogelijk om je advertenties buiten Facebook af te stemmen op persoonlijke profielen. Zo ben je dus veel beter in staat om uitingen buiten Facebook af te stemmen op de interesses van de gebruiker.

Doordat advertenties gekoppeld zijn aan persoonlijke Facebookprofielen ben je niet afhankelijk van cookies en krijg je dus veel beter inzicht in de impact van verschillende apparaten. Complicaties met adverteren en meten over verschillende devices zijn dus verleden tijd. Ter vergelijking;

Nu surf je in Firefox naar verschillende websites en wordt je surfgedrag bijgehouden in een cookie. Als je vervolgens op je mobiel of een andere browser verder gaat weet de Firefox cookie niet wat je verder hebt bekeken. Met Atlas wordt je surfgedrag gekoppeld aan je Facebook account. Of je nu schakelt tussen devices of browsers, ongetwijfeld ben je via je mobiel, tablet en desktop ingelogd op je Facebook profiel en wordt je surfgedrag dus bijgehouden in één profiel.

Facebook Atlas in de praktijk

Op deze manier kwam Tommy Hilfiger erachter dat het conversiepercentage veel hoger ligt wanneer men advertenties had gezien op desktop én mobiel. Een aanname die vele marketeers doen maar doorgaans lastig te onderbouwen is. Via Facebook Atlas konden zij dit echter gemakkelijk inzichtelijk krijgen.

atlas-artikel1

Een andere unieke functionaliteit van Facebook Atlas is dat je met terugwerkende kracht off- en online verkopen kunt matchen met online weergaven van je advertenties. Door middel van CRM-data van klanten en gerealiseerde impressies vanuit Atlas campagnes kan er een match gemaakt worden.  Zo zag hetzelfde Tommy Hilfiger dat 13% van de winkelverkopen is beïnvloed door advertenties die klanten online hadden gezien. (Bron: Facebook Atlas, Case Study Tommy Hilfiger)

atlas-artikel2

Zoals inmiddels wellicht duidelijk is, kunnen we met Atlas op een unieke manier advertenties targetten maar vervolgens ook goed meten. Door deze case was ik snel verkocht en vroeg ik mezelf af: ‘’Wanneer kan ik gebruik maken van Facebook Atlas?’’

Facebook Atlas, het advertising platform van de toekomst

Atlas gaat in mijn ogen een belangrijke rol spelen in online advertising. Het biedt namelijk eindelijk de mogelijkheid om advertenties daadwerkelijk af te stemmen op gedrag. Google heeft met Google Plus ook een poging gedaan, maar beschikt tot op heden nog steeds niet over voldoende persoonlijke informatie om daadwerkelijk op basis van relevante data te targetten en campagnes aan te sturen. De vraag die ik niet durf te beantwoorden is wanneer Atlas deze rol gaat spelen. Op 7 oktober 2015 was ik aanwezig bij het Emerce Facebook congres toen Francois-Xavier Pierrel (Atlas, Head of Sales Zuid-Europa) zei dat Facebook Atlas nu voor iedereen beschikbaar is.

Inmiddels ruim 2,5 maand later blijkt het tegendeel helaas waar te zijn. Er zijn succes stories beschikbaar op de website, maar een mogelijkheid om te starten met Atlas of je überhaupt aan te melden, zijn er niet echt. Het enige antwoord dat ik via officiële kanalen ben tegengekomen, is dat ze verwachten dat het in de toekomst voor meer mensen beschikbaar komt.

atlas-artikel3

Zo te zien moet je dus een hele grote jongen zijn met heel veel budget (Tommy Hilfiger, Livenation) wil je kunnen deelnemen aan dit programma. Voorlopig zit er dus niks anders op dan te wachten op Facebook Atlas en je eventueel in te schrijven voor de Atlas nieuwsbrief.

Je kunt natuurlijk ook altijd ons blog in de gaten houden zodat je van alle online marketing mogelijkheden op de hoogte blijft.

Rico Schilt

Rico Schilt

Rico houdt zich onder andere bezig met Social Media en E-mailmarketing en schrijft hier dan ook regelmatig blogartikelen over. In zijn vrije tijd is Rico voornamelijk te vinden met vrienden op het voetbalveld en reist hij het hele land af voor de beste festivals.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

facebook facebook adverteren facebook atlas 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*