Effect belastingwijzigingen automarkt op kosten per lead


brancheveranderingen

Door de wijzigingen in de autobelastingen per 1 juli 2012 zijn de nieuwprijzen van auto’s drastisch veranderd. Ook de grenzen voor BPM-vrijstelling en bijtelling zijn gewijzigd. Natuurlijk hebben deze wijzigingen gevolgen voor de consumentenmarkt. Maar wat betekent dit voor de marketingkosten van een autodealer?

Gevolgen belastingwijzigingen voor de Opel Corsa

In dit blog nemen we de Opel Corsa als voorbeeld. De BTW-wijzigingen van vorig jaar (juli 2012) betekenen het volgende voor de Opel Corsa:

  • Hogere bijtelling: de Opel Corsa valt daardoor niet meer in de 14% bijtellingsklasse
  • Aanscherping CO2-uitstoot waardoor bijvoorbeeld een Opel Corsa (diesel variant) € 1000,- duurder is geworden
  • BPM-vrijstelling vervalt voor Opel Corsa

Door deze bovenstaande wijzigingen is de Opel Corsa qua verkoopprijs veel minder onderscheidend geworden dan vóór 1 juli 2012. Waar je voorheen nog kon stunten met verkoopprijzen voor de Opel Corsa, moet je je nu onderscheiden door extra’s of andere USP’s.

Impact op kosten per lead voor een Opel Corsa

Wanneer we alle resultaten vanaf medio 2009 tot en met de dag van vandaag erbij pakken zien we per juli 2012 een grote wijziging in de kosten per lead voor een Opel Corsa. De kostprijs voor een Google AdWords lead blijkt zelfs meer dan verdubbeld te zijn! Voor hetzelfde aantal leads betaal je nu dus ruim twee keer zoveel.

Door de BTW wijzigingen zijn er bovendien meer spelers op de markt gekomen. Waar we eerst adverteerden met slechts enkele spelers, staat de hele eerste zoekpagina van Google nu vol met concurrenten. Zelfs marktplaats en autotrack doen mee aan de veiling met het zoekwoord “opel corsa”.

Door de toenemende concurrentie wordt het steeds lastiger om bij de topposities aanwezig te zijn in Google waardoor je  meer moet gaan bieden voor dezelfde positie. Daarnaast gaan bezoekers steeds meer concurrenten met elkaar vergelijken waardoor de kans op een lead ook kleiner wordt. Zeker bij verkoopprijzen die nauwelijks verschillen.

Heb je als autodealer tijdelijk scherpe prijzen, verhoog dan tijdens deze actiedagen de maximale kosten per klik zodat je prominent aanwezig bent in Google.

Gevolgen externe factoren op online marketingkosten

Externe factoren, zoals bijvoorbeeld BTW wijzigingen, kunnen dus een grote invloed hebben op de online marketingkosten (bijvoorbeeld Google AdWords). Denk hierbij ook aan subsidiewijzigingen of schoolvakanties. Houd daarom dus altijd rekening met deze externe factoren en reken deze vooraf al door in je business case.

Carmen Willems

Carmen Willems

Carmen schrijft blogartikelen over SEA (Google Adwords) en is binnen Leadrs continu bezig om Google Adwords campagnes effectief in te zetten en te optimaliseren. Naast deze passie, heeft ze haar handen vol aan haar gezin (twee dochters) en geniet ze van uitstapjes, vakantie en hardlopen.

More Posts

Tags:

a/b testen advertenties conversies google adwords leads 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*