Digital Marketing Live 2019: een terugblik


digital marketing live 2019

Op donderdag 27 juni vond Digital Marketing Live plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Namens Leadrs was Linda aanwezig om nieuwe marketing ideeën, inspiratie en tips op te doen. In deze blog blikt ze terug op deze dag.

De dag bestond uit allerlei sessies op het gebied van online marketing. Ik bezocht in totaal 10 sessies over SEA (Search Engine Advertising), analyse en online strategie, waarin ik allerlei nieuwe kennis en inspiratie heb opgedaan om de komende tijd te gaan implementeren.

Focus op branding en zorg voor goede advertentiecontent

De thema’s branding en content kwamen vaak aan bod tijdens de sessies die ik bezocht. Marc Oosterhout van N=5 ging tijdens zijn sessie in op de rol die online marketing kan spelen bij het opbouwen van een merk. Een goed merk overtuigt de consument van een belofte. Hij gebruikte hiervoor de mooie quote:

Als je mensen een schip wilt laten bouwen, geef ze dan geen hout en spijkers, maar een eindeloos verlangen naar de zee.

Het hout en spijkers zijn daarbij je concrete productaanbod en de productvoordelen. Het verlangen naar de zee is de behoefte van de klant waaraan je voldoet; de toegevoegde waarde die je als merk hebt. Hij gaf hiervoor een aantal inspirerende voorbeelden van merken die dit goed aanpakken. Bijvoorbeeld dat een emotioneel conflict een goede basis kan zijn voor een merkmissie; zo lost Dove het ‘conflict’ tussen de gedachte dat mensen niet voldoen aan de norm van een supermodel (vrees) en het jezelf mooi voelen (verlangen) op met de missie ‘Real Beauty’.

De sessie van Strossle over native advertising was praktischer ingestoken. “Denk na over een advertentie die je zelf zou willen zien”, zei Eric Ariëns. In advertenties wordt vaak gefocust op de aankoop, terwijl jijzelf (en de consument ook!) zich best meer aangesproken kan worden door een ander type advertentie, met een positiever effect. Hij gaf het volgende voorbeeld:

Wat trekt jou meer aan om te lezen…

  • Koop nu een Hyundai i10
  • Waarom ANWB Hyundai i10 de beste auto vindt

Het is waarschijnlijk het onderste, terwijl het verleidelijk is om in een advertentie het bovenste voorbeeld terug te laten komen.

Waar de sessie van Strossle vooral ging over informatieve content, lag bij de sessie van Weborama de focus op interactieve advertentiecontent. Nomkwazi Hooplot zegt daarover: “Banners zijn op dit moment over het algemeen simpel, terwijl van rich media banners bekend is dat de engagement (interactie met de banner) veel hoger ligt.” Waar de afgelopen jaren de focus van display campagnes met name op resultaat en specifieke targeting heeft gelegen, voorziet Weborama de trend waarbij er weer meer focus komt op branding en awareness, waarin rich media banners een grotere rol gaan spelen.

Slimme content distributie

Het gaat niet alleen om het maken van goede content, maar ook om het slim distribueren ervan. “Goede content zonder publiek is zinloos”, werd tijdens de sessie van Strossle gezegd. Wanneer je als bedrijf investeert in gaaf videomateriaal, mooie fotografie of goede teksten, zet dan marketing om die content aan een publiek te tonen. Hier zijn immers genoeg mogelijkheden voor!

In de presentatie van Sanoma, door Roger Verdurmen, wordt het belang van context benadrukt bij het verspreiden van content onder je doelgroep. Hij deelt een aantal interessante inzichten die bij Sanoma zijn opgedaan door het testen met content en context. Een aantal noemenswaardige voorbeelden die hij gaf:

  • Een identieke Facebook advertentie over de Theaterclub was veel succesvoller wanneer deze werd ingezet vanuit de Facebookpagina van Libelle, dan wanneer deze werd ingezet vanuit de Theaterclub zelf. De context van Libelle had hierbij dus een positief effect op het resultaat.
  • Een product krijgt de associaties van het platform waarin het adverteert. Dat bleek uit een onderzoek, waarbij een advertentie van een niet bestaand parfum in twee tijdschriften werd geplaatst. De advertentie was hetzelfde, maar door proefpersonen kreeg het parfum andere eigenschappen toegewezen doordat het in verschillende tijdschriften stond. Dit effect kan natuurlijk ook online plaatsvinden, waar bijvoorbeeld display en YouTube advertenties in de context van andere content geplaatst worden.

Niet alleen display campagnes zijn gebaat bij slimme content distributie, maar ook zoekcampagnes. Channable biedt daarvoor een oplossing als bedrijven te maken hebben met een groot en snel wisselend assortiment. Robert Schavemaker vertelde tijdens zijn sessie meer over de mogelijkheden van Channable in zoekcampagnes. De tool maakt het mogelijk om o.a. automatisch prijzen, producteigenschappen en reviewcijfers in te laden vanuit de website.

Meet, meet, meet!

Naast branding en content was data verzameling en het inzetten van data voor effectievere campagnes een veelbesproken onderwerp tijdens de sessies.

Volgens Jeroen de Graaf van Ematters hebben consumenten behoefte aan een goede relatie met merken. Klantdata kan gebruikt worden om meer inzicht te krijgen in de behoeften van consumenten. Zo kan in elke fase van de customer journey op een slimme manier de meest passende content aangeboden worden.

Raymond Ros van EDM vertelde in zijn sessie over hoe EDM samenwerkt met Google om klantdata te verzamelen en via EDM naar Google te sturen. Doordat geanonimiseerde klantdata naar Google wordt gestuurd, kun je inzicht verkrijgen in de offline effecten van online campagnes, zonder klantdata in Google te hoeven laden. Deze dienst wordt momenteel volop getest bij een aantal pilot klanten.

De meest interessante sessie over data was wat mij betreft de sessie van Daniël Markus van Netprofiler. Hij bracht recentelijk het boek Digital Marketing Pinball uit, en hij gaf tijdens zijn sessie een kijkje in dit boek, waarbij hij met een aantal concrete voorbeelden liet zien hoe je online marketing nog beter meetbaar kunt maken om zo meer uit de beschikbare budgetten te halen. Hij besprak onder andere:

  • Hoe je kunt bepalen wat je het beste kunt testen
  • Hoe je bepaalt waaraan je je tijd het beste kunt besteden
  • Hoe je op een goede manier budgetten kunt bepalen

Hij legt zijn methode uit voor hoe je zo goed mogelijk kunt experimenteren. Iets waar wij ons nog verder in gaan verdiepen en zijn methode gaan we zeker uittesten bij onze klanten.

Conclusie: meet en gebruik deze data, maar besteed ook aandacht aan branding en content

Bij de sessies die ik tijdens Digital Marketing Live bezocht heb lag enerzijds de focus op branding en content, en anderzijds op data en analyse.

Branding en content zijn zinvol om een merk op te bouwen dat blijft hangen, waar je potentiële klant geïnteresseerd in is, waar zij iets van willen kopen en waar ze uiteindelijk fan van worden. De online ontwikkelingen maken dit enerzijds lastiger (denk hierbij aan de inperking van mogelijkheden door advertentieplatformen, het toenemende gebruik van ad blockers, etc.), maar bieden anderzijds ook nieuwe kansen. Er is meer behoefte aan kwalitatieve, gepersonaliseerde content en een goede relatie met merken. Als je dit als bedrijf kunt bieden, kun je je daarmee onderscheiden van je concurrenten.

Data en analyse helpen om inzichtelijk te maken wat de impact is van online marketing en de verschillende manieren waarop het ingezet wordt, om zo budgetten optimaal te besteden en het juiste aanbod te doen op het juiste moment. Ook hier liggen verschillende uitdagingen, met name op het gebied van privacy en het goed gebruiken van de bergen data die beschikbaar zijn. Maar er liggen ook nog veel kansen en er zijn steeds meer mogelijkheden om budget beter in te zetten en om steeds meer en beter inzicht te krijgen in het effect van de diverse kanalen op het bedrijfsresultaat.

Uiteraard kan Leadrs je op beide gebieden ondersteunen! Ben je benieuwd welke kansen wij voor jouw bedrijf zien op het gebied van branding, content, data en/of analyse? Neem vooral even contact met ons op!

Linda Gommers

Linda Gommers

Linda houdt zich bij Leadrs bezig met search engine advertising (SEA) en data-analyse. In haar vrije tijd blogt ze graag en loopt ze regelmatig hard. Ook wordt ze blij van reizen, en dan het liefst naar de Verenigde Staten.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

branding content digital marketing live 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*