Customer first advertentiemogelijkheden: nieuwe innovaties om de doelgroep te bereiken


customer first advertentiemogelijkheden

De afgelopen maanden heeft Google weer behoorlijk wat leuke features geïntroduceerd in AdWords. Van het aanpassen van advertenties o.b.v. de type doelgroep tot aan het targeten op gebruikers die regelmatig naar een restaurant gaan. Hieronder een kort overzichtje met (nieuwe) features die inspiratie kunnen bieden voor de optimalisatie van je campagnes in een customer first advertentiestrategie.

Nieuwe producten

In dit artikel bieden we inzicht in de volgende producten in AdWords:

  • IF Function (Search)
  • Responsieve advertenties (GDN)
  • Smart Display Campaigns (GDN)
  • Custom Intent Audiences (GDN & YouTube)
  • Consumer patterns (YouTube & Gmail)
  • Life events (YouTube & Gmail)

IF Function

IF Function

De IF functie is ontworpen om aangepaste advertentieteksten per doelgroep te tonen. Hierbij zijn er 2 variabelen mogelijk:

  1. Apparaat – laat iemand vanaf een mobiel apparaat een andere boodschap zien t.o.v. desktop
  2. Doelgroep – laat bezoekers die al eens op de website zijn geweest (en een bepaalde actie hebben gedaan) een andere boodschap zien.

Hieronder een voorbeeldje. Winkelwagenverlaters krijgen een hogere korting te zien t.o.v. nieuwe / andere gebruikers:

if function voorbeeld

Responsieve advertenties

Responsieve advertenties bieden meer flexibiliteit. Deze advertenties worden automatisch aangepast naar vrijwel alle beschikbare advertentieruimten. Dat betekent dat zowel formaat, lay-out en indeling aangepast kunnen worden naar de site waarop de advertentie wordt weergegeven. Dankzij deze functionaliteit kunnen responsieve advertenties het bereik en de invloed vergroten.

Responsieve advertenties zijn straks de enige optie als tekstvariant in het display netwerk. Denk goed na over de inhoud en de mogelijke weergave van de advertentie.

Varianten:

  • Responsive tekst ad (50% meer tekenruimte)
  • Responsive image Ad (met logo en afbeelding)
  • Native ad (look and feel van de plaatsing)

gdn ads

Smart display

Slimme display campagnes zijn in het leven geroepen om het voor de adverteerder nog eenvoudiger te maken gericht in display te adverteren. Het grootste voordeel is dat Google helpt de juiste gebruiker, op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken.

De adverteerder levert het volgende aan:

  • Campagnebudget
  • Target CPA bod (wat ben je bereid voor een doelconversie te betalen)
  • Creative assets (onderdelen om de advertentie in te vormen: min. 5 headlines, 5 descriptions, 5-15 afbeeldingen en 2 logo’s in verschillende formaten)

Google zorgt voor het volgende:

  • De juiste gebruiker tegen het juiste bod
  • Advertenties op alle sites binnen het Google Display Netwerk
  • Dynamische advertenties per gebruiker

smart display

Custom intent

In het Google Display Netwerk is het nu mogelijk om zelf samengestelde doelgroepen te maken. Zo kunnen we nog beter doelgroepen targeten die aansluiten bij een organisatie en afstemmen van de veel bredere affiniteitsgroepen. Aangepaste affiniteitsdoelgroepen worden gemaakt o.b.v.:

  • Interesses
  • URL’s om interessecategorieën te maken o.b.v. de content van een website
  • Typen plaatsen waarin mensen geïnteresseerd zijn
  • Apps waarin een potentiële klant mogelijk geïnteresseerd is

Zo zou een zonnepanelenleverancier de volgende doelgroep samen kunnen stellen:

  • Interesses: energie besparen, zonnepanelen, zonne-energie opwekken
  • URL’s van websites: van energieleveranciers, concurrenten, energie bespaartips, etc.
  • Plaatsen: duurzame organisaties / supermarkten, etc.
  • Apps: in de categorie energie besparen, smart home, etc.

Life events

In YouTube wordt het mogelijk om te targeten op belangrijke levensgebeurtenissen en mijlpalen van een gebruiker, zoals afstuderen, verhuizen en trouwen. Denk aan het behalen van een rijbewijs bij iemand die net afgestuurd is, een verhuisbedrijf vlak voor een verhuizing, etc. De volgende gebeurtenissen kunnen worden getarget, het zijn allen momenten waarop koopgedrag en merkvoorkeuren veranderen:

  • Vlak voordat iemand afstudeert
  • Onlangs afgestudeerd
  • Vlak voor een verhuizing
  • Onlangs verhuisd
  • Vlak voor een huwelijk
  • Onlangs getrouwd

Consumer patterns

Daarnaast wordt het in YouTube mogelijk te targeten op gebruikers met een bepaalde gewoonte. Zo kunnen we gebruikers bereiken die:

  • Regelmatig een restaurant bezoeken
  • Vaak winkelen
  • Concerten bezoeken
  • Sportevenementen bezoeken
  • Etc..

Aan de slag!

Mocht je n.a.v. dit artikel nog vragen hebben en /of aan de slag willen gaan met één van deze nieuwe features, neem dan gerust contact ons op en we kijken graag met je mee!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in webanalytics en online advertising. Haar enthousiasme ligt met name in het vertalen van cijfers en trends naar concrete acties om de algehele (online) strategie van de klant naar een hoger niveau te tillen. In haar vrije tijd geniet ze van nieuwe recepten, mooie wijnen, fotografie, yoga en lezen.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

consumer patterns custom intent audiences if function life events responsive advertenties smart display 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*