Congres Content Marketing & Webredactie


congres-contentmarketing

congresAfgelopen dinsdag 12 november 2013 ben ik met collega Michael naar het Content Marketing & Webredactie congres geweest in de Jaarbeurs in Utrecht, waar we leerzame workshops, praktijkcases en keynotes hebben bijgewoond. We hebben daar weer veel interessante kennis opgedaan op het gebied van content marketing en er zijn weer veel nieuwe ideeën ontstaan voor de manieren om dit toe te passen voor onze klanten. Uiteraard willen we jullie deze informatie niet onthouden, dus in dit blogartikel hebben we de meest interessante sprekers en verhalen even voor jullie uiteengezet.

Wat houdt content marketing precies in?

Wikpedia omschrijft content marketing als een marketing format welke bestaat uit het creëren en delen van media en content met als doel klanten te verwerven. Deze informatie kan nieuws zijn, video’s, whitepapers, e-books, infographics, case studies, gidsen, vraag en antwoord, foto’s, etc. Content marketing is er niet direct op gericht om te verkopen, maar om te communiceren met klanten en prospects. Het idee is om je klanten en prospects te inspireren  door middel van consistente en continue waardevolle informatie om op die manier ook hun loyaliteit te krijgen, zodat ze niet overstappen naar de concurrent (in het geval van klanten) of juist kiezen voor jouw bedrijf (in het geval van prospects).

C.C. Chapman – The Power of Amazing Content

ccchapmanDe dag werd geopend door C.C. Chapman, een veelgevraagd spreker op het gebied van content. Naast blogger, podcaster, strategist en spreker is Chapman vooral bekend geworden door zijn boek ‘Content Rules’. De belangrijkste boodschap die hij verkondigde in zijn, overigens zeer vermakelijke betoog, is dat het belangrijkste bij content marketing is dat je relaties opbouwt. Het gaat niet alleen om het ‘spammen’ van je klanten en prospects met interessante informatie en weetjes, het is eigenlijk nog veel belangrijker om naar ze te luisteren en om in te spelen op hun behoeften. Toegepast op Social Media gaat het niet om het vergaren van zoveel mogelijk likes en shares, het gaat om praten met mensen, het opbouwen van een waardevolle relatie, waar beide partijen iets aan hebben. Uiteraard kost dit wel wat tijd en zul je wellicht niet direct resultaat zien van je inspanningen, maar op de lange termijn haal je er zeker veel waardevols uit.

Marco Derksen – Content marketing in het digitale tijdperk

marcoderksenMarco Derksen, eigenaar van Marketingfacts en oprichter van strategisch adviesbureau Upstream, had het in zijn keynote vooral over veranderingen in het digitale tijdperk en hoe je daar als merk of bedrijf op in kunt spelen.

Marco doelde daarbij o.a. op de veranderende rol van consumenten. Die nemen steeds vaker de regie over waardoor traditionele vormen van betaalde media (Paid Media) zoals display advertising en tv commercials een ondergeschikte rol gaan spelen. Consumenten laten zich steeds vaker beïnvloeden door hun omgeving en eigen behoeftes, waardoor andere vormen van media zoals blogs, social media en mobiele apps een steeds belangrijke rol gaan spelen (Owned en Earned Media).

model-owned-earned-media

Een andere trend is dat het, door een overkill aan informatie en content, voor bedrijven steeds moeilijker wordt om zich te onderscheiden. Marco liet in zijn presentatie een aantal interessante cases zien van bedrijven die volgens hem op de juiste manier omgaan met content marketing en zich vooral onderscheiden door échte verhalen van échte mensen te vertellen. Internationaal wordt Red Bull momenteel gezien als dé case op het gebied van content marketing. In Nederland zijn Triodos bank, Willem&Drees, maar vooral ook Coolblue mooie voorbeelden van content marketing waarbij verhalen worden verteld door échte medewerkers.

Marco Derksen – de nieuwe rol van de webredacteur

Naast de keynote verzorgde Marco Derksen ook een breakout sessie waarin hij dieper inging op het formuleren van een content marketing strategie aan de hand van het door hem bedachte 7i-netwerkmodel.

model-7stappenIn dit model behandelde Marco de 7 stappen die je als organisatie kunt doorlopen bij het creëren van de juiste content. Centraal daarin staat de identiteit van een organisatie.

Na afloop spraken we Marco nog even waarin hij dit nog eens benadrukte: ‘Kleur bekennen is het allerbelangrijkste voor een organisatie die wil starten  met content marketing. Een klassieke fout die veel bedrijven maken bij het creëren van content is dat ze vergeten om de kernwaarden van de organisatie hierin terug te laten komen’.

Het model bevat teveel stappen om hier verder uit te leggen dus als je meer wilt weten over de presentatie van Marco Derksen en zijn 7i-netwerkmodel dan vind je hier de presentatie (die absoluut de moeite waard is!).

René de Vries – Succesvolle content marketing in 30 minuten per dag

renedevriesRené de Vries, eigenaar van HowardsHome, een bedrijf dat andere bedrijven adviseert op het gebied van content marketing en content curatie, vertelde hoe je content marketing in slechts 10 minuten per dag kunt doen. Hiervoor zijn 5 stappen nodig:

  1. Vinden/luisteren – bepaal eerst wat er al speelt, wat er gebeurt, waar je het over gaat hebben, welke collega’s je kunnen helpen en hoe je kunt opvallen in de enorme zee van content marketing.
  2. Content curatie – je hebt nu je onderwerp bepaald en je onderwerp gekozen, wat ga je nu met je content doen, hoe kun je waarde toevoegen aan je content.
  3. Publiceren en delen – je gaat je content nu communiceren. Het ultieme doel hierbij is het bereik, de conversaties die eruit voortkomen, het verkeer naar je website en uiteindelijk de conversies die het oplevert.
  4. Online conversatie – hier staat het contactmoment met je klant/prospect centraal. Zorg dat je niet alleen content plaatst, maar dat je ook reageert en anticipeert, zodat je kansen kunt herkennen en benutten.
  5. Meten en analyseren – uiteindelijk wil je natuurlijk ook weten wat het oplevert, dus zorg voor de juiste tools en manieren om het meetbaar te maken.

howards home

Hij sloot af met zijn 5 topaanbevelingen voor content marketing:

  • Stel een doel
  • Focus, focus, focus
  • Doe het niet alleen
  • Meet je resultaten
  • Herhaal

Kortom, René bood een handig framewerk om zelf aan de slag te gaan met content marketing. Voor degenen die geïnteresseerd zijn, hier vind je de hele presentatie.

Eddy Boeve – Verleiden doe je met copy

eddie-boeveEddy Boeve is conversiespecialist. Hij houdt zich voor bedrijven met name bezig met usability-verbetering, conversieoptimalisatie en A/B-testen, zaken die wij natuurlijk ook voor onze klanten doen. Hij gaf direct aan dat slechts 2% van de bezoekers op je website doet  wat je wil dat ze doen. Zijn motto is: bouw glijbanen voor je bezoekers en verleid ze om eraf te glijden. Belangrijk onderdeel van zijn verhaal waren de verleidingstechnieken van Cialdini, die we in een eerder blogartikel al uitgebreid besproken hebben. Boeve gaf ook veel goede en soms verrassende tips om toe te passen op websites om de conversie te verbeteren en om de juiste paden te creëren voor je bezoekers. Genoeg inspiratie opgedaan tijdens deze sessie voor nieuwe en interessante testen te kunnen doen op de websites van onze klanten! De interessante presentatie van Eddy kun je hier bekijken!

Robert Doggers – Content maken doe je zo!

robbert-doggersRobert Doggers is content director bij Yune social. In zijn presentatie probeert hij een antwoord te geven op de vraag hoe je engaging content creëert. Iedere organisatie wil graag dat zijn of haar content massaal wordt opgepakt door fans, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Een goed stuk content wordt gecreëerd door de nodige creativiteit, een bepaalde mate van productwaarde en belangrijker nog het begrijpen van de behoeften van je doelgroep.

 

content-needs

Ga in het proces van content creatie op zoek naar de emotie rondom een onderwerp en maak vervolgens de vertaling naar topics die relevant zijn voor je eigen doelgroep. Met de juiste vertaling zullen fans zich sneller herkennen in een bepaalde boodschap of bericht en roept dat ook eerder reacties of een bepaalde actie op.

Meer inspiratie opdoen voor je eigen contentstrategie? Bekijk de presentatie van Robert met tal van contentvoorbeelden.

 

Mark Schaefer – Return on influence: power on the web

markschaefer1 van de afsluitende sprekers was Mark Schaefer, een zeer bekende en gewaardeerde business consultant en blogger voor een groot marketingblog. De basis voor deze sessie was dat consumenten via sociale netwerken en vergelijkingssites steeds meer worden beïnvloed door andere consumenten. Daarom proberen steeds meer bedrijven de mening van consumenten positief te beïnvloeden door het aanbieden van relevante content.

Ook hij sprak over Cialdini in zijn verhaal. Mark sprak over de 6 wapens van invloed van Cialdini en had zelf nog een 7e gedefinieerd: content that moves. Content welke beweegt binnen een (liefst groot) netwerk creëert macht. Ofwel door middel van de juiste content die gedeeld wordt door de juiste mensen kun je veel invloed uitoefenen. Grotere merken begrijpen dit steeds beter en zetten individuele bloggers in om hun eigen merk snel via een groot en relevant netwerk te verspreiden. Goed voorbeeld daarvan is blogger Robert Scoble die als autoriteit wordt gezien op het gebied van technologische ontwikkelingen en door Google werd benaderd om de Google Glass als allereerst wereldwijd te testen. Zijn ervaringen deelde hij uiteraard op zijn persoonlijke blog en wereldwijd was de introductie van de Google Glass een feit.

Meer weten over content marketing en hoe in te zetten in jouw bedrijf?

Wij hebben weer veel interessante ideeën overhouden aan dit congres! Wil je ook meer weten over content marketing en een plan opstellen dat specifiek gericht is op jouw bedrijf, neem dan even contact op met Leadrs: 088-010 5600 of info@leadrs.nl.

Nadine Jooren

Nadine Jooren

Nadine schrijft blogartikelen over project management en conversie optimalisatie en houdt zich binnen Leadrs dan ook voornamelijk bezig met deze vakgebieden. In haar vrije tijd kun je haar regelmatig vinden op de tennisbaan, tenminste, als ze niet in het buitenland vertoeft, want reizen is misschien toch wel haar grootste passie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

content 

 

1 reactie op “Congres Content Marketing & Webredactie

  1. Pingback: #congrescm13Congres Content Marketing 12 novemb...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*