HomeBlogCall tracking met Qooqie: Wat is het en waarom is dit zo waardevol?

Call tracking met Qooqie: Wat is het en waarom is dit zo waardevol?

Analytics

Een groot aandeel klanten gebruikt de telefoon om in contact te komen met bedrijven. Maar waar komen die telefoontjes vandaan? Dan kunnen we inzichtelijk maken met call tracking. Met call tracking worden namelijk alle telefoongesprekken die plaatsvinden gemeten. Wij gebruiken hiervoor de tool Qooqie. Hoe dat precies werkt, waarom dat zo waardevol is, en wat je er allemaal mee kunt, leg ik je graag uit!

Call tracking

Wat is call tracking en waarom is het waardevol?

Call tracking is het meten van telefoongesprekken die plaatsvinden. Dit kan zijn vanuit online campagnes en kanalen, maar ook vanuit offline kanalen.

Waarom is dat zo waardevol? Een doorsnee website meet waarschijnlijk ingevulde formulieren en, indien van toepassing, online aankopen als conversie. Wat er gebeurt via de telefoon wordt echter vaak niet inzichtelijk gemaakt, omdat het niet goed inzichtelijk te maken is zonder het gebruik van externe tools zoals Qooqie.

Als gevolg daarvan is het niet inzichtelijk waar de klanten die via de telefoon klant worden, vandaan komen. En daardoor heb je niet inzichtelijk waar ALLE bedrijfsresultaten vandaan komen.

Een voorbeeld: je meet nu ingevulde formulieren als conversie en ziet dat er vanuit een bepaalde campagne relatief erg weinig formulieren ingevuld worden, waardoor de gemiddelde kosten voor zo’n conversie oplopen. Je overweegt waarschijnlijk om de campagne te stoppen. Maar mogelijk levert juist deze campagne je heel veel telefoontjes op, die allemaal direct klant worden. En na het pauzeren van de campagne vraag je je af waarom je opeens zo veel minder gebeld wordt…

Call tracking zorgt dus voor:

  • Meer inzicht in ALLE leadsstromen, waardoor telefoontjes niet meer over het hoofd gezien worden;
  • Mogelijkheden om campagnes te optimaliseren op basis van deze inzichten;
  • Efficiëntere kostenbesteding: doordat meer resultaten in kaart gebracht zijn kan beter overwogen worden waar het budget het beste wel en niet aan besteed kan worden.

Wat kun je in kaart brengen met call tracking?

Vanuit o.a. de volgende kanalen kunnen telefoontjes in kaart worden gebracht met call tracking, maar de mogelijkheden zijn zo goed als eindeloos!

  • Vanuit de website (inclusief inzicht in hoe men op de website kwam)
  • Vanuit Google Mijn Bedrijf
  • Direct vanuit Google Ads, bijvoorbeeld via de oproepextensie
  • Vanuit social media en/of review sites
  • Vanuit offline kanalen, bijvoorbeeld een folder of een advertentie in een krant

Qooqie, de call tracking tool die wij gebruiken

Leadrs werkt samen met Qooqie voor de call tracking van onze klanten en wij kunnen deze tool van harte aanbevelen. Qooqie heeft voor ons de voorkeur om de volgende redenen:

  • Prijs: Qooqie is goedkoper dan de grootste concurrenten
  • Service: Problemen en vraagstukken worden opgelost (ook als we ingewikkelde vragen hebben)
  • Openstaan voor innovatie: Qooqie is constant aan het innoveren en vraagt daarbij onze input

Marketingbudgetten effectiever besteden en meer omzet behalen door call tracking met Qooqie

Als we eenmaal aan de slag zijn gegaan met call tracking implementeren, ontstaan vele mogelijkheden om online marketing effectiever in te zetten en te optimaliseren. Twee voorbeelden:

Campagnes automatisch optimaliseren voor telefoongesprekken

De data die door Qooqie verzameld wordt kan automatisch naar o.a. Google Analytics en Google Ads gestuurd worden. Hierdoor is het mogelijk om o.b.v. machine learning, automation en biedstrategieën de campagnes automatisch te optimaliseren voor telefoongesprekken. Hierdoor worden zoveel mogelijk ingevulde formulieren én telefoongesprekken gegenereerd met campagnes.

Kwaliteit van gesprekken beoordelen en afzetten tegen andere kanalen

In Qooqie kunnen niet alleen telefoongesprekken gemeten worden, maar kan ook de kwaliteit ervan beoordeeld worden. Hierbij kun je als bedrijf zelf bepalen welke beoordelingscategorieën er zijn. Dit maakt het mogelijk om inzichtelijk te maken welke telefoongesprekken daadwerkelijk direct klanten opleveren en welke niet. Deze data kan gekoppeld worden aan campagnes én natuurlijk vergeleken met de prestaties van bijvoorbeeld je formulieren.

Op deze manier kunnen we campagnes en pagina’s optimaliseren niet alleen op de telefoontjes die zij opleveren, maar ook op de daadwerkelijke klanten en omzet die ze opleveren!

Linda Gommers - Leadrs

Aan de slag met call tracking en Qooqie?

Ben je benieuwd geworden naar wat call tracking voor inzichten en kansen biedt voor jouw organisatie? We helpen je graag bij het inrichten van call tracking en het optimaliseren van pagina’s en campagnes op basis van de resultaten. Neem contact op en dan bespreken we graag de mogelijkheden!

Direct contact