Altijd en overal aanwezig


enhanced campagnes

Deel 1: Bodaanpassingen

Be There, Be Relevant, Be Optimised. Dit zijn al een tijdje zeer belangrijke keywords die vanuit Google worden meegegeven. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw advertenties altijd en overal op het juiste moment met de juiste boodschap aanwezig zijn? En nog belangrijker, dat ze ook gezien worden? De komende weken plaats ik blogartikelen die dit proces stap voor stap steeds iets duidelijker zullen maken.

Enhanced campaigns

Vorig jaar zijn alle AdWords campagnes omgezet naar ‘Enhanced Campaigns’. Deze update heeft er toe geleid dat er vanaf dat moment geen aparte campagnes meer gemaakt moesten worden voor bijvoorbeeld verschillende locaties en apparaten. Het is nu namelijk mogelijk om per campagne aparte bod aanpassingen in te stellen voor verschillende apparaten, locaties en zelfs tijdstippen.

Wat zijn bodaanpassingen?

Een bodaanpassing is, het woord zegt het al, een aanpassing op het bod. Het bod is in dit geval de gemiddelde CPC (kosten per klik) waarop je een aanpassing van een bepaald percentage kan doen. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe, waar, hoe laat en op welke dag(en) je advertenties meer of juist minder in Google getoond worden. Naast positieve bod aanpassingen, is het ook mogelijk om negatieve bodaanpassingen toe te voegen.

De mogelijkheden van bodaanpassingen

Hieronder volgt een kort overzicht van de mogelijkheden van verschillende bodaanpassingen in het zoeknetwerk van Google AdWords.

Het is mogelijk om de volgende targetingmethodes toe te passen:

  1. Bodaanpassingen o.b.v. locatie
  2. Bodaanpassingen o.b.v. advertentieplanning (= dag / tijdstip)
  3. Bodaanpassingen o.b.v. apparaat (= mobiel)

Een bodaanpassing voor een campagne kan ingesteld worden van -90% tot +900% voor locaties, dagen en tijden. Voor mobiele apparaten kan een bodaanpassing van -90% tot 300% ingesteld worden óf de bod aanpassing kan op -100% gezet worden om mobiel verkeer volledig uit te sluiten (advertenties worden alleen op tablet of desktop weergegeven, hier kan geen bod aanpassing voor worden gemaakt).

Voorbeeld van strategie met bodaanpassingen

Het is mogelijk om meerdere bodaanpassingen per campagne in te stellen. Zie hieronder een mogelijke strategie:

Stel, je hebt een fysieke winkel en bent gevestigd in Breda. Je wilt landelijke bekendheid, maar het is belangrijk om bij bezoekers die zich in de buurt van Breda bevinden, extra zichtbaar te zijn. De winkel is niet 24 uur per dag geopend, dus midden in de nacht is het minder belangrijk om helemaal bovenaan in Google te staan. Je kunt dan het volgende doen:

  • Bodaanpassing van 20% voor de locatie Breda.
  • Bodaanpassing van 50% op maandag t/m zaterdag tijdens de winkelopeningstijden.

Wat wordt dan het uiteindelijke maximum bod?

  • Stel de advertentiegroep heeft een max. CPC van € 1,-.
  • Voor de locatie is er een aanpassing van 20% en voor de tijdstippen een bodaanpassing van 50%.

Het maximum bod ligt in Breda tijdens de openingstijden op: € 2,40. De verschillende bod aanpassingen worden met elkaar vermenigvuldigd.

Het bod ligt buiten openingstijden in Breda op € 1,20 en tijdens openingstijden buiten Breda op € 1,50.

De juiste bodaanpassingen voor jouw campagnes?

Uiteraard zijn er tal van mogelijkheden en strategieën om bodaanpassingen toe te voegen. Bekijk eens in welke regio’s het conversiepercentage het hoogste is of op welke tijdstippen de meeste (online) verkopen gedaan worden. Daarnaast is het ook belangrijk om te bekijken waar de offline behoefte van zowel de klant, als van je organisatie ligt. In het display netwerk zijn er namelijk nog veel meer mogelijkheden, zo kun je zelfs op geslacht en leeftijd targeten (of juist uitsluiten).

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem eens contact met ons op en we bekijken samen welke strategie het beste bij jouw organisatie aansluit!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

a/b testen advertenties Google google adwords online adverteren 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden