Bing Day Nederland


bing day nederland

28 juni 2016 was de Bing Day Nederland in de Amsterdam Arena. Bing heeft een flinke groei en ontwikkeling doorgemaakt afgelopen maanden. Een goede reden om adverteerders en agencies van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te brengen. En natuurlijk om hen te enthousiasmeren om actief met Bing ads aan de slag te gaan.

Search nu en in de toekomst

“We are no longer a challenger. We’re all-in” zegt Microsoft. In heel Europa heeft Bing een flinke groei doorgemaakt. Nederland telt 7 miljoen gebruikers en heeft een marktaandeel van 8,5% (voorheen zo’n 3,5%). De UK heeft inmiddels al bijna 20% marktaandeel.

groei europa bing

Huidige marktaandeel van Bing in Europa. Bron: presentatie Masha Driessen

Deze groei komt voornamelijk door de komst van Windows 10, waarbij Bing als standaard zoekmachine is ingesteld. Dit werd aangegeven in het verhaal van Masha Driessen, Senior Director, Strategic Search Western Europe en Ellen Akkerman, Segment Lead Northern Europe. Ook de partnerships van Microsoft met diverse bedrijven, waaronder Apple, Amazon, Android, Uber zorgen ervoor dat Bing steeds groter wordt. En niet te vergeten Cortana, Microsoft’s intelligent personal assistent, die in vele producten wordt toegepast.

Marcel Timmer, Innovation Director Netherlands, ging daarna in op de toekomst van Microsoft. Hij gaf aan hoe belangrijk innovatieve ontwikkelingen zijn en dat niet elke innovatie een succes wordt. “Our industry does not respect tradition – it only respects innovation.” Aldus Microsoft’s CEO Satya Nadella. Microsoft’s ambitie is door middel van innovaties bedrijfsprocessen en productiviteit te verbeteren. Een leuk filmpje uit 1993 van van Kooten en de Bie over ‘virtual reality’ zorgde voor een mooi contrast met onze huidige tijd en zo werd weer duidelijk hoe snel de techniek zich blijft ontwikkelen.

In een paneldiscussie stond de toekomst van search of eigenlijk digital marketing centraal. Onder andere de opkomst van adblockers, de internet of things en de toekomst van online bureaus werden kort besproken. Zo zal de toegevoegde waarde van online bureaus steeds meer verschuiven richting het ontwikkelen van de strategie voor de klant. Vanwege de beperkte tijd kon helaas niet altijd even diep op de onderwerpen in worden gegaan.

Adverteren op Bing

Aan het einde van de dag werd er meer op de praktijk ingegaan. Dennis van de Ven, Head of Performance bij PauwR, gaf diverse redenen om ook Bing ads in te zetten.

  1. Adverteer op eigen merknaam. Anders bestaat de kans dat de concurrent adverteert op jouw bedrijfsnaam en daarmee met een advertentie bovenaan staat bij de zoekresultaten en dus boven de organische zoekresultaten met jouw organische zoekresultaat. Met andere woorden, een aanzienlijke kans dat een concurrent d.m.v. een advertentie eenvoudig bezoekers ‘wegkaapt’, die op zoek zijn naar jou.
  2. Adverteren op concurrenten. In AdWords behaal je een zeer lage kwaliteitsscore als je adverteert op namen van concurrenten. Dat komt door de lage relevantie. En zodoende is het vertoningsaandeel van je advertenties erg laag in Google. In Bing is dit (nog) niet zo. Ondanks het veel lagere marktaandeel, behaal je met deze strategie veel meer vertoningen en klikken dan in AdWords.
  3. Extra volume. Google heeft veruit het grootste marktaandeel, zo’n 91%. Door te adverteren in Bing kun je meer volume behalen en ervoor zorgen dat je campagnes een groter publiek bereiken.

Leuk dat er naast de algemene en inspirerende presentaties ook concreet op de praktijk van Bing ads werd ingegaan. In de praktijk zijn de campagnes en de bijbehorende strategie toch hetgeen waar adverteerders, of in ieder geval campagne managers, veelal mee bezig zijn.

Bing ads Features

De dag werd afgesloten met een presentatie van Nitin Hedge, EMEA Senior Product Manager van Microsoft. Hierin werd ingegaan op features voor Bing ads en de Bing ads editor die onlangs zijn uitgebracht en op features die op korte en wat langere termijn zullen komen.

features bing ads

Aankomende features voor Bing Ads. Bron presentatie Nitin Hedge

Bing maakt de gebruikerservaring en mogelijkheden van Bing ads en de Bing ads editor steeds beter nu en in de toekomst. En maakt deze zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk voor adverteerders die AdWords gewend zijn. Naast de groei in marktaandeel is dat een slimme zet om de drempel om te adverteren in Bing verder te verlagen.

Meer informatie over adverteren in Bing?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van adverteren in Bing? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088-010 5600 of e-mail info@leadrs.nl.

Michael Plugge

Michael Plugge

Michael is gespecialiseerd in online advertising en gaat graag praktisch en doelgericht te werk. Hij verdiept zich graag in andere disciplines binnen de online marketing en ook in consumentengedrag. In zijn vrije tijd staat hij veel op de tennisbaan, gaat graag naar Italië of hij probeert zijn kookkunsten te verfijnen. Fan van zijn twee kleine kinderen Lynn en Sam.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

bing bing day nederland online adverteren 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden