Alles draait om de kwaliteitsscore!


kwaliteitsscore

Op het moment dat iemand iets zoekt  in Google, berekent Google een zogenaamde kwaliteitsscore. Deze indicator laat zien hoe relevant jouw zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina zijn. Hoe hoger deze kwaliteitsscore is, hoe goedkoper de kosten per klik voor jouw advertentie zullen zijn.

De kwaliteitsscore is de spil in de wereld van Google AdWords. De formule voor een advertentiepositie luidt dan ook als volgt: (maximale kosten per klik) x (kwaliteitsscore). De kosten per klik die je daadwerkelijk moet betalen, hangt af van jouw concurrenten in de veiling. Bij een hoge  kwaliteitsscore voor een zoekwoord, is het dus ook mogelijk om voor een hogere positie minder te betalen dan jouw concurrent op een lagere positie. Je betaalt altijd € 0,01 meer dan je concurrent op één positie lager.

De belangrijkste componenten bij het bepalen van de kwaliteitsscore:

  1. CTR (aantal klikken/ aantal vertoningen) oftewel de mate waarin een advertentie relevant is voor een zoekopdracht.
  2. Advertentierelevantie oftewel de mate waarin het zoekwoord aansluit bij de advertentie.
  3. Ervaring op bestemmingspagina oftewel de mate waarin de bestemmingspagina aansluit op de behoefte van de mensen die op jouw advertentie klikken

Aangezien de kwaliteitsscore (cijfer tussen 1 en 10) telkens opnieuw wordt berekend bij deelname in de advertentieveiling op Google, geeft Google een gemiddelde kwaliteitsscore per dag voor een zoekwoord. Je kunt echter niet achterhalen of de kwaliteitsscore verbeterd is door aanpassingen in jouw campagne of advertentiegroep. Maak daarom altijd eerst een export van de kwaliteitsscores van jouw zoekwoorden vóórdat je aanpassingen gaat doorvoeren (nulmeting).

Wanneer je aanpassingen zijn doorgevoerd en genoeg resultaten hebben opgeleverd, maak je wederom een export van de kwaliteitsscores. Deze cijfers kun je vergelijken met de cijfers uit je nulmeting. Het effect van de aanpassingen op de kwaliteitsscore(s) is  daardoor meteen inzichtelijk. Je weet namelijk meteen of jouw acties hebben geleid tot een verbetering van de kwaliteitsscore en daarmee dus ook op jouw kosten per klik en positie.

Voorbeeld: een stijging van de kwaliteitsscore van 7 naar 8 bespaart je al snel 12,5% aan kosten per klik.  Een daling daarentegen (van 7 naar 6) kost je meer dan 16%. (bron:  ClickEquations)

Wil je meer weten hoe je de kwaliteitsscores van jouw zoekwoorden kunt verbeteren en daarmee euro’s kunt besparen op jouw Google AdWords kosten?  Plaats hieronder een reactie of neem contact met ons op.

Carmen Willems

Carmen Willems

Carmen schrijft blogartikelen over SEA (Google Adwords) en is binnen Leadrs continu bezig om Google Adwords campagnes effectief in te zetten en te optimaliseren. Naast deze passie, heeft ze haar handen vol aan haar gezin (twee dochters) en geniet ze van uitstapjes, vakantie en hardlopen.

More Posts

Tags:

Google google adwords kwaliteitsscore online adverteren 

 

1 reactie op “Alles draait om de kwaliteitsscore!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*