De aftrap van de Google Mobile Academy


mobile academy

Op dinsdag 13 juni waren Roxanne en Linda samen met onze klant BuitenHof Tuinmeubelen aanwezig bij de aftrap van de Mobile Academy. Tijdens deze middag werden we door de specialisten van Google bijgepraat over de trends en ontwikkelingen in de mobiele wereld en de verwachtingen van consumenten op het gebied van mobiel. Vervolgens werd op een creatieve manier aandacht besteed aan de gebruikerservaring van de huidige mobiele website van BuitenHof Tuinmeubelen.

89

Mobile is het begin van de toekomst

De Mobile Academy begon met een algemene introductie over de huidige staat van het mobiele landschap en hoe Google de toekomst hiervan voor zich ziet. In het algemeen ziet Google mobiele apparaten in de nabije toekomst weer verder ziet evolueren. Twintig jaar geleden wisten we niet beter dan dat een computer, telefoon, camera en wekker verschillende apparaten waren, anno 2017 kan dit uiteraard allemaal met de mobiele telefoon. Google verwacht dat de technologie zich alleen maar sneller gaat ontwikkelen en dat we met mobiele apparaten zoals we deze vandaag kennen ook in een soort overgangsfase zitten.

Een grote opkomende trend die wordt aangestipt is voice search. Er wordt verwacht dat we steeds minder gaan typen en steeds meer onze stem gaan inzetten om voor elkaar te krijgen wat we willen. Met de komst van Google Home speelt Google hier natuurlijk al mooi op in. Het voorbeeld wordt genoemd dat je straks terwijl je door je woonkamer loopt, Google kunt vragen om kaartjes te boeken voor een sportwedstrijd. Je krijgt dan een berichtje met de verschillende opties en Google regelt tickets voor jou, en vraagt je of je bijvoorbeeld ook een reservering wilt maken om wat te eten voor de wedstrijd of een Uber wilt boeken om er te komen. Google wil duidelijk naar zo veel mogelijk personalisatie toe. Net als de kruidenier je vroeger persoonlijk begroette en aanbevelingen deed die bij jou paste, denkt Google dat dit online de verwachting en trend wordt: personalisatie op basis van data.

Mobiel mag dan wel de basis van marketing voor de toekomst zijn, bij veel bedrijven is nog alles behalve perfect op orde. Dat is ook de aanleiding voor deze Mobile Academy: Google wil bedrijven en marketeers laten inzien dat een goede mobiele gebruikerservaring onmisbaar is, en dat je veel klanten kunt mislopen wanneer dit niet goed zit.

Drie speerpunten voor een goede mobiele gebruikerservaring

Google heeft drie speerpunten opgesteld die een goede mobiele gebruikerservaring bepalen:

  • Snel
  • Simpel
  • Slim

Snel: neem fricties weg

Consumenten verwachten een snelle laadtijd. Meer dan 50% haakt af wanneer je website niet binnen 3 seconden laadt. Een aanzienlijk aandeel en dit percentage wordt alleen maar dramatischer naarmate de laadtijd langer is. Een snel ladende, niet al te grote website (of andere mobiele uiting) is dus van belang om ervoor te zorgen dat de consument niet afhaakt voordat deze ook maar iets gezien heeft.

neem fricties weg

Simpel: stel de klantbeleving centraal

Een consument wil daarnaast zo gemakkelijk mogelijk zijn doel bereiken. Wanneer deze bijvoorbeeld op zijn telefoon jouw webshop bekijkt, wil je niet dat deze consument per se een laptop nodig heeft om het betalingsproces te doorlopen. Of dat er verplicht allerlei stappen moeten worden doorlopen voordat afgerekend kan worden, zoals het aanmaken van een account. Zorg ervoor dat hij/zij op een gemakkelijke manier de gehele pad naar de aankoop (of bijvoorbeeld naar het invullen van een leadformulier) kan doorlopen.

Slim: gebruik data voor personalisatie

Een mobiele apparaat brengt enorm veel data met zich mee waar je als bedrijf slim op in kunt spelen, en volgens Google gaan consumenten dit ook steeds meer van bedrijven verwachten. Denk aan het inspelen op een locatie, een bepaald moment op een dag of zelfs de temperatuur. Maar ook op de bron van het bezoek of eerdere marketinguitingen waar de consument mee in aanraking is gekomen. Personalisatie staat centraal. Pas je website of marketinguiting aan zodat deze passen bij de verwachtingen die de klant op elk mogelijk moment heeft.

Na deze inspirerende sessie werden we zelf aan het werk gezet. Op een creatieve manier werd ons duidelijk gemaakt welke speerpunten belangrijk zijn bij het verbeteren van de mobiele ervaring en waar daar voor onze klant nog acties liggen.

gebruik data voor personalisatie

Bewust zijn van de mobiele gebruikerservaring

Bewustzijn van de huidige status van de mobiele gebruikerservaring van, in ons geval, BuitenHof Tuinmeubelen, is waar dit eerste deel van de Mobile Academy om draaide. Daar werden we op een creatieve manier dan ook behoorlijk bewust van gemaakt. Google had op vier verschillende manieren de huidige mobiele ervaring in kaart gebracht.

Mobiele laadsnelheid

Zoals we al aangeven haken consumenten héél snel af wanneer het te lang duurt voordat een website geladen is. Dat werd ons duidelijk gemaakt doordat we op een fiets mochten klimmen. Hoe groter de website, hoe zwaarder trappen, en hoe langer de laadtijd, hoe langer trappen nodig was tot de site volledig geladen was.

Als je nu deze blog leest kun je dan wel niet ook op deze fiets klimmen om te ervaren hoe lang dit duurt, Google biedt wel de Mobile Page Speed Test aan. Hierbij krijg je ook meteen aanbevelingen over hoe je jouw website sneller kunt laten laden op alle apparaten.

mobiele laadsnelheid

Simpele mobiele beleving

Zoals Google al aangegeven had is het belangrijk dat een consument zo gemakkelijk mogelijk zijn pad kan vinden door jouw mobiele website. De creatieve en treffende vergelijking werd gemaakt met een zeilboot die over zee vaart en allerlei obstakels tegenkomt.

Zou jouw mobiele website de obstakels overleven? Kijk of je deze vragen met “ja” kunt beantwoorden:

  • Is je website responsive?
  • Kun je betalen zonder verplicht een account aan te moeten maken?
  • Is het gemakkelijk om door de site te navigeren en een aankoop te doen?
  • Is het gemakkelijk om mobiel een aankoop te doen?

simpele mobiele beleving

Interne zoekfunctie op mobiel

Om het de consument gemakkelijk te maken om op zijn mobiele telefoon te vinden wat hij zoekt, is het belangrijk dat je interne zoekfunctie goed werkt op alle apparaten. Dit werd vergeleken met Pacman: je loopt door een doolhof (de website) en probeert je doel om zoveel mogelijk munten te verzamelen te bereiken (de aankoop). Hoe slechter de interne zoekfunctie, hoe lastiger dit werd gemaakt, doordat er meer spoken op je pad kwamen. Oftewel: het is belangrijk om te zorgen voor een goed functionerende interne zoekfunctie, die vlekkeloos werkt op alle apparaten.

interne zoekfunctie mobiel

Goede mobiele gebruikservaring

Door middel van een ingewikkeld buizenstelsel werden we tot slot bewust gemaakt van de mobiele gebruikservaring. Hoe fijn werkt je site en hoe duidelijk is deze voor de consument? Als je dit goed voor elkaar had ging een balletje gemakkelijk door het buizenstelsel heen. Was dit lastiger en kwam het balletje obstakels tegen of moet hij een omweg maken, had je het nog minder goed voor elkaar.

Kijk zelf ook eens of je het volgende goed hebt ingericht op je mobiele website:

  • Je website is responsive
  • Je mobiele navigatie is goed ingericht en relevant voor de mobiele bezoeker
  • Er staat een duidelijke call-to-action op je website
  • Je website laadt goed om mobiele apparaten
  • De bezoeker hoeft niet in te zoomen om je website goed te bekijken op mobiel

mobiele gebruikservaring

Samen met BuitenHof Tuinmeubelen hebben we veel inspiratie opgedaan, en we gaan dan ook aan de slag met het verbeteren van de mobiele ervaring. In augustus volgt het tweede deel van de Mobile Academy, een intensiever programma van twee dagen. We zijn benieuwd!

Heb jij nog vragen over de inrichting van je mobiele website?

Neem dan contact met ons op!

Linda Gommers

Linda Gommers

Linda houdt zich bij Leadrs bezig met webmasteractiviteiten zoals website invulling en optimalisatie, met de inzet van SEA en met het verwerken van leads. In haar vrije tijd blogt ze graag en loopt ze regelmatig hard. Ook wordt ze blij van reizen, en dan het liefst naar de Verenigde Staten.

More Posts

Tags:

mobiel mobiele website 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden