Update: Exacte zoekwoorden straks niet meer exakt


google blog

De spelfout in de titel is uiteraard express gemaakt, maar geeft de verandering in AdWords vanaf eind september goed weer. Vanaf dan is het namelijk niet langer mogelijk om spel- en meervoudsvormen en sterk gelijkende varianten weg te laten uit de zoekopdrachten.

Zoekwoordtypes

In AdWords is het mogelijk om onderscheid te maken tussen een aantal type zoekwoorden. Hiermee heb je meer controle over op welke zoekopdrachten je advertenties wel en niet getoond worden. Zo kun je kiezen tussen (modified) brede, exacte en zinsdeel zoekwoorden en heb je daarnaast de keuze om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen. Over het algemeen geldt dat je met brede zoekwoorden meer bezoekers bereikt, maar dat je met meer specifieke zoekwoordtypes (zoals exact en zinsdeel) meer relevante bezoekers bereikt. Met uitsluitingszoekwoorden voorkom je dat je op woorden gevonden wordt, waar je niet op gevonden wilt worden. Zie in onderstaande tabel een korte toelichting per zoekwoordtype:

Tabel Adwords zoekwoordtype

Opties voor zoekwoorden

Zoals je in bovenstaande tabel kunt zien, worden de advertenties bij alle zoekwoordtypes ook weergegeven bij sterk gelijkende varianten. Advertenties worden dus ook getoond bij o.a. spelfouten en meervoudsvormen. Sinds 2012 werden sterk gelijkende varianten standaard meegenomen in de campagnes, maar was het wel mogelijk om sterk gelijkende varianten niet op te laten nemen in de zoekopdrachten. Je kon deze optie uitschakelen. Hiermee voorkwam je dat je advertentie getoond werd op termen waar je niet op wilde adverteren en had je daardoor meer controle over de campagnes. Zo waren exacte zoektermen dus ook echt exact, precies zoals ze ook bedoeld zijn. Een verhuurmakelaar zou bijvoorbeeld wel willen adverteren op ‘ huis huren’, maar niet op ‘huisje huren’. De zoekintentie kan namelijk nogal verschillen. Een eerste huis of een vakantiehuis.

Blog Adwords Exacte zoekwoorden

Verandering

Google heeft echter aangekondigd dat deze optie vanaf eind september niet langer beschikbaar zal zijn. Het resultaat hiervan is dus dat je minder controle over de campagnes hebt. Hoewel het grootste deel van de adverteerders in Google deze optie niet gebruikt, kan het voor een aantal adverteerders die hier bewust voor kiezen toch vervelend zijn.

Waarom deze aanpassing?

In dit artikel van Google, geeft Google een toelichting op deze aanpassing. De reden volgens Google is als volgt:

‘People aren’t perfect spellers or typists. In fact, at least 7% of Google searches contain a misspelling. And the longer the query, the greater the likelihood of a typo. But even if what they’ve typed isn’t perfect, people still want to connect with the businesses, products, and services they’re trying to find.’

Naast de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine voor gebruikers om adverteerders gemakkelijker te vinden (ook met spelfouten), wil Google met deze aanpassing het ook eenvoudiger maken voor de adverteerder. ‘Weer een optie minder om over na te hoeven denken’.

Hoe kun je dit tegengaan?

Door zorgvuldig uitsluitingszoekwoorden toe te blijven voegen en een lijstje van spellingsfouten en meervoudsvormen waar je absoluut niet op gevonden wilt worden uit te sluiten, behoud je zelf al direct meer controle over de campagnes.

Vragen?

Mocht je vragen hebben over het artikel of advies willen over het uitsluiten van zoekwoorden, helpen wij je graag verder! Neem contact met ons op.

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in webanalytics en online advertising. Haar enthousiasme ligt met name in het vertalen van cijfers en trends naar concrete acties om de algehele (online) strategie van de klant naar een hoger niveau te tillen. In haar vrije tijd geniet ze van nieuwe recepten, mooie wijnen, fotografie, yoga en lezen.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

Google google adwords online adverteren zoekwoorden 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*