AdWords budget effectief inzetten? Leg je leadopvolging vast!


Leadopvolging-featured-image

Heb je een winkelmandje op je website? Dan kun je precies doorrekenen wat je ROI is. Heb je echter alleen een formulier op de website? Dan wordt dit lastiger. Het liefst zou je willen weten welke leads leiden tot een klant. Maar hoe kun je dit inzichtelijk maken? En wat kun je nog meer met deze informatie?

Genereren leads (dienstverlening)

Met Google AdWords kun je leads genereren door te adverteren in Google. Kies relevante zoekwoorden, sluit je advertentieteksten hierop aan en leid je bezoeker naar een pagina waarop hij/zij de juiste informatie vindt. Probeer de bezoeker te overtuigen om zijn/haar gegevens achter te laten en je lead is binnen! Maar dan?

Advertentiekosten per lead

Je weet nu precies hoeveel een potentiële klant heeft gekost. Maar hoeveel kost een klant daadwerkelijk? Deze gegevens kun je niet achterhalen in Google AdWords en het blijft dus een raadsel als je stopt bij het meten van enkel en alleen Google AdWords leads.

Leadopvolging1

Door middel van experimenten probeer  je op basis van deze input je resultaten te verbeteren om je advertentiebudget zo effectief mogelijk in te zetten. Mogelijke experimenten waaraan je kunt denken:

•    Stel maximale kosten per klik bij om een hogere/lagere positie te behalen
•    Kijk eens grondig naar je landingspagina’s en los bottlenecks op
•    Experimenteer met verschillende advertentieteksten
•    Sluit irrelevante zoekwoorden uit zodat je hier niet meer op wordt gevonden  in Google
•    Kijk naar de tijdstippen waarop je campagne het beste presteert en pas je strategie hierop aan

Bovenstaande experimenten/aanpassingen zijn voorbeelden waarbij je kosten kunt besparen. Maar hoe kun je vanuit een andere invalshoek nog meer rendement uit je budget halen en effectief je campagnes inrichten? De oplossing is het vastleggen van je leadopvolging!

Vastleggen stappen leadopvolging

Het achterhalen van de ROI van je Google AdWords campagne kun je alleen berekenen wanneer je als bedrijf alle vervolgacties op een lead vastlegt in een systeem. Het proces van leadopvolging bestaat  uit bijvoorbeeld de volgende stappen:

Leadopvolging2

 

 

 

 

Wanneer je alle contactmomenten en afspraken in het systeem vastlegt, kun je tot op detailniveau analyses maken om je ROI te verbeteren.

Berekenen kosten per klant

Met deze waardevolle informatie kun je alles terugrekenen in het hele Google AdWords proces waarbij onder andere de kosten per klant inzichtelijk kunnen worden gemaakt. Deze kosten kun je zowel per campagne als op zoekwoordniveau achterhalen.  Welke campagne levert de beste en goedkoopste klanten? Maar ook: welk zoekwoord leidt tot de meeste klanten?

Leadopvolging3

Google AdWords budget effectief inzetten

Je kunt je voorstellen dat je door het vastleggen van alle contactmomenten en afspraken in het leadopvolgingssysteem heel anders naar een campagne gaat kijken. Nog niet overtuigd? Onderstaand voorbeeld zal dit duidelijk maken.

Situatie 1: zonder kennis van leadopvolgingsproces

Leadopvolging4
Naar aanleiding van bovenstaande tabel zou je kunnen concluderen dat campagne 2 de meeste en dus goedkoopste leads oplevert met hetzelfde budget. De kosten per lead liggen hier namelijk 20% lager dan bij campagne 1 met hetzelfde budget. Een vervolgstap zou daarom kunnen zijn dat je het budget van campagne 1 gaat verschuiven naar  campagne 2.

Situatie 2: mét kennis van leadopvolgingsproces

Leadopvolging5
Wanneer je echter de informatie uit je leadopvolgingssyteem erbij pakt, zie je dat een klant bij campagne 2 meer kost dan een klant bij campagne 1. Op basis van deze resultaten zou je dan juist (een deel van) het budget van campagne 2 gaan verschuiven naar campagne 1. Als aanvulling kun je overigens ook nog op zoekwoordniveau gaan analyseren welke klanten in campagne 2 duurder zijn en hierop anticiperen.

Uniek systeem!

Kortom: met het leadopvolgingssysteem kun je je Google AdWords budget effectiever inzetten!

Wil je meer weten over het leadopvolgingssysteem van Leadrs en ook op korte termijn meer rendement halen uit je Google AdWords budget door de juiste campagnes en zoekwoorden in te zetten? Neem dan contact op met Leadrs. We kijken graag met je mee hoe we dit alles kunnen realiseren!

Carmen Willems

Carmen Willems

Carmen schrijft blogartikelen over SEA (Google Adwords) en is binnen Leadrs continu bezig om Google Adwords campagnes effectief in te zetten en te optimaliseren. Naast deze passie, heeft ze haar handen vol aan haar gezin (twee dochters) en geniet ze van uitstapjes, vakantie en hardlopen.

More Posts

Tags:

a/b testen advertenties AdWords budget facebook campagne Google leadopvolging leads 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*