AdWords advertenties: effectief testen


Advertenties-testen

Het testen van verschillende advertentieteksten is een continu proces in Google AdWords. Je weet immers niet van tevoren wat jouw doelgroep intrigeert. Communiceer je een call-to-action of leg je de focus op de USP’s? En welke USP’s kies je? Of wordt het juist een combinatie? Gebruik daarom een A/B test of kies voor een multivariate test!

Bij het opzetten van een advertentietekst kun je naar teksten van je belangrijkste concurrenten kijken om inspiratie op te doen. Gebruik ook je USP’s of probeer je doelgroep te motiveren door statistieken of andere overtuigingstechnieken.

Hoe zet je een A/B test op?

Maak twee varianten (A/B test) en zet deze naast elkaar om te kijken welke advertentie het beste presteert (let op: kies voor rouleren voor onbepaalde tijd!) . Wanneer je voldoende resultaten denkt te hebben kun je kijken of jouw resultaten statistisch significant zijn. Hierbij wordt zowel gekeken naar de doorklik (CTR) en het conversiepercentage. Vanuit deze kennis kun je dan weer een nieuwe A/B test opzetten om andere elementen onder de loep te nemen.

Bespaar tijd: test meerdere varianten tegelijk!

Je kunt je voorstellen dat dit proces erg tijdrovend is. Voordat jij weet welke advertentie het beste presteert heeft jouw concurrentie misschien al een aantal andere stappen gezet. Kies daarom eens voor een multivariate test en test meerdere varianten in één keer! Zeker voor campagnes met een groot zoekvolume (en daarmee dus ook conversies) is dit erg effectief.

Hoe zet je een multivariate test op?

Maak voor elk element in je advertentie 3 varianten (kop, beschrijvingsregel 1, beschrijvingsregel 2 en zichtbare url). Door het combineren van deze varianten per element kun je met slechts 9 advertenties testen welke advertentiemix de beste resultaten oplevert.

Op basis van CTR (en/of conversiepercentage) kom je al snel tot de beste advertentiemix. Testen is nog nooit zo makkelijk (en snel) geweest!

Meer weten over het testen van je AdWords advertenties?

Wil je meer weten over hoe je een multivariate test opzet voor advertenties? Plaats hieronder een reactie, of neem contact met ons op.

Carmen Willems

Carmen Willems

Carmen schrijft blogartikelen over SEA (Google Adwords) en is binnen Leadrs continu bezig om Google Adwords campagnes effectief in te zetten en te optimaliseren. Naast deze passie, heeft ze haar handen vol aan haar gezin (twee dochters) en geniet ze van uitstapjes, vakantie en hardlopen.

More Posts

Tags:

a/b test advertenties testen Google google adwords multivariate test online adverteren 

 

1 reactie op “AdWords advertenties: effectief testen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*