Wat kan ik met advertentie-extensies?


sitelinks google adwords

We hebben de term advertentie-extensies inmiddels al een aantal keer laten vallen, maar wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden en voordelen van deze extensies? In dit blogartikel worden alle mogelijke advertentie-extensies beschreven en nog eens kort toegelicht

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 30 november 2016.

adwords-extensiesEen hogere doorklik met advertentie-extensies

Google prijst het gebruik van advertentie-extensies behoorlijk aan en niet voor niets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de doorklik (CTR) tot zo’n 30% kan toenemen bij het toevoegen van advertentie-extensies. Google komt dan ook in snel tempo met nieuwe varianten van advertentie-extensies om het gebruikersgemak van zowel de adverteerder, als de bezoeker te vergroten.

Val lekker op met extensies

De doorklik van de advertentie neemt toe, omdat de advertentie in Adwords een stuk prominenter in beeld komt. Door een extensie toe te voegen, wordt de advertentie uitgebreid met informatie van de adverteerder. Het is hierbij wel van belang dat de extensie een waardevolle toevoeging is en ook daadwerkelijk iets bijdraagt.

Een betere advertentiebeoordeling

Zoals we in dit artikel over kwaliteitsscores al eerder hebben beschreven, is het algoritme van Google veranderd. De formule is aangepast van: ad. rank = CPC X kwaliteitsscore naar ad. rank = CPC X kwaliteitsscore X ad. extensies. Het gebruik van advertentie-extensies wordt dus ook meegenomen in de beoordeling van de advertentie voor de posities in Adwords.

Handmatige en automatische extensies

Google werkt met handmatige en automatische extensies. Handmatige extensies kunnen door de gebruiker zelf worden toegevoegd via de tab “Advertentie-extensies” in het Adwords account. Automatische extensies worden door Google automatisch toegevoegd aan advertenties en hier heb je als adverteerder geen invloed op. Wel kun je kiezen of je automatische extensies wel of niet wilt weergeven bij je advertentie. De meeste advertentie-extensies zijn handmatige extensies.

Soorten advertentie-extensies

Voeg sitelinks toe die toegevoegde waarde hebben in je Adwords account. Heb je een bezoekerslocatie? Voeg locatie-extensies toe. Wil je dat bezoekers snel contact op kunnen nemen via de telefoon? Voeg oproepextensies toe. Hieronder een kort overzicht van de verschillende advertentie-extensies:

Handmatige extensies

Sitelinks

Sitelinks worden bij de meeste adverteerders al geruime tijd aan campagnes toegevoegd. Tot een maximum van zes, is het mogelijk om extra linkjes naar pagina’s toe te voegen aan de advertenties. Sitelinks worden vaak alleen in de top 3 positie in Google getoond en Google bepaalt zelf welke en hoeveel linkjes bij de advertentie geplaatst worden. Met sitelinks is het mogelijk om vanuit Google, bezoekers de keuze te geven om direct naar een bepaalde pagina te gaan. Naast pagina’s over verwante onderwerpen, kun je ook eens denken aan linkjes die direct verwijzen naar bijvoorbeeld de contactpagina.

adwords-sitelinks-extensie

Locatie-extensies

Locatie-extensies maken het mogelijk om een of meerdere adressen aan advertenties toe te voegen. Deze extensie verschijnt wanneer een gebruiker in de buurt is, maar geeft ook steeds vaker de extensie weer indien het de dichtstbijzijnde locatie is. (Denk bijvoorbeeld aan internationale bedrijven met maar een locatie per land. Soms wordt de extensie dan wel in het hele land getoond.) Hoewel locatie-extensies in eerste instantie veelal door bedrijven met een winkel of bezoekerslocatie gebruikt werden, is het tegenwoordig steeds gebruikelijker om ook als er geen fysieke- / bezoekerslocatie is, de extensie toe te voegen.

adwords-locatie-extensie

Locatie-extensies voor partners

Naast locatie-extensies voor jouw eigen bedrijfslocatie is het sinds kort mogelijk om winkelketens te selecteren waar jouw product verkocht wordt, om hiervan de locatie te tonen bij de advertentie. Zo kunnen ook adverteerders die alleen via winkelketens hun producten verkopen, locatiegegevens toevoegen aan advertenties. Op dit moment is dit alleen nog maar beschikbaar voor Amerikaanse ketens.

adwords-locatie-extensie-partners

Highlightextensies

Met de highlightextensie is het mogelijk om een extra regel met tekst bij de tekstadvertenties weer te geven. Hierin kun je belangrijke kwaliteiten (USP’s) van je organisatie, product of dienst aan de advertentie uitlichten. Je krijgt dus extra ruimte om de klant te overtuigen.

adwords-highlight-extensie

Oproepextensies

Oproepextensies bieden de mogelijkheid om een telefoonnummer bij de advertentie te plaatsen en zijn er in verschillende varianten. Zo kun je ervoor kiezen om oproepextensies alleen op mobiel of ook op desktop te laten zien. Met mobiele oproepextensies, kun je de keuze maken om alleen het telefoonnummer bij de advertentie weer te geven of het telefoonnummer én de website. Daarnaast biedt Google je de mogelijkheid om zelf te bepalen op welke dagen en tijdstippen het telefoonnummer bij de advertentie getoond mag worden. Bijvoorbeeld alleen van maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren.

adwords-oproepextensie

Recensie-extensies

Met de recensie extensie is het mogelijk om een quote van een externe bron bij de advertentie weer te geven. Indien je als organisatie bijvoorbeeld in een vakblad positief genoemd wordt, is het interessant om die quote + bron bij de advertentie te tonen. Google stelt hier wel een aantal richtlijnen voor. Zo moet deze rechtstreeks afkomstig zijn van de oorspronkelijke bron, mag de inhoud van de recensie niet gewijzigd worden en mag de recensie niet ouder dan een jaar zijn.

blogrox12

App extensies

Met de app extensie kun je een link naar een mobiele applicatie aan de advertentie toevoegen. Ook hier is het mogelijk om zelf te bepalen op welke apparaten de extensie weergegeven wordt en op welke dagen en tijdstippen. De app extensie mag niet verward worden met app promotions. Indien je met name je app wilt laten downloaden, kun je beter voor app promotions kiezen. Zie linkerafbeelding. Indien je bezoekers de keuze wilt bieden om of naar de site te gaan of de app te downloaden, is het aan te raden om voor een app extensie te kiezen.

Productextensies

Product extensies zijn vooral interessant voor webshops. Door deze advertentie extensies te koppelen, is het mogelijk om bij de advertentie een selectie van verschillende producten te tonen. Product extensies kunnen alleen gekoppeld worden, met een Google Merchant Center account.

Extensies voor website-informatie

Net als bij de highlightextensie, is de extensie voor website-informatie een extra regel tekst die aan de advertentie wordt toegevoegd. Hierin kun je meer informatie weergeven over je producten en diensten. Hierbij kies je een onderwerp, en vul je in wat er voor jouw merk daarbij past. Je kunt kiezen uit de volgende onderwerpen:

  • Aanbevolen hotels
  • Bestemmingen
  • Buurten
  • Cursussen
  • Dekking
  • Merken
  • Modellen
  • Services
  • Shows
  • Stijlen
  • Studieprogramma’s
  • Typen
  • Voorzieningen

Op deze manier kun je dus in je advertentie laten zien welke merken je aanbiedt, of welke diensten je bedrijf levert.

adwords-extensie-website-informatie

Berichtextensies

Berichtextensies kunnen weergeven worden op mobiele apparaten. Met de berichtextensie kun je een call-to-action onderaan je advertentie toevoegen, die gebruikers stimuleert een bericht naar je te sturen. Na een klik op de advertentie-extensie worden gebruikers direct naar hun sms-applicatie gestuurd om een sms te sturen. Deze extensie kan op campagne- of advertentiegroepniveau toegevoegd worden, en je kunt d.m.v. de advertentieplanning instellen wanneer de extensie vertoond dient te worden.

adwords-bericht-extensie

Prijsextensies

Met de prijsextensie kunnen producten en diensten samen met hun prijs toegevoegd worden. Hierbij kan aangegeven worden om wat voor type producten het gaat, in welke valuta de producten aangeboden worden en er kan een prijsbepaler toegevoegd worden (vanaf of tot).

Vervolgens kan bij elk product een koptekst, omschrijving, prijs en URL ingevoegd worden. Ook is het mogelijk een planning in te stellen, waarbij de prijsextensies alleen in een bepaalde periode of op bepaalde tijdstippen vertoond worden.

adwords-prijsextensie

Automatische extensies

Review extensies

Review extensies laten beoordelingen van de adverteerder zien. De review extensie bestaat uit sterren en een gemiddelde beoordeling die aan de advertentie gekoppeld worden. Er zijn een aantal partners van Google, waar je review extensies kunt laten instellen. Alleen bij meer dan 30 reviews en een gemiddelde beoordeling van 4 sterren of meer, wordt deze extensie bij de advertentie getoond.

adwords-review-extensie

Consumentenbeoordelingen

Er kunnen bij de advertentie automatisch beoordelingen op basis van enquêtes getoond worden. Deze enquêtes worden uitgevoerd door het platform Google Consumentenonderzoeken. Eén of meer van je beste beoordelingen worden bij de advertentie getoond, en de gebruiker kan vervolgens doorklikken of meer beoordelingen in andere categorieën te zien. De categorieën waarop een bedrijf beoordeeld wordt zijn afhankelijke van de branche van het bedrijf.

adwords-extensie-consumentenbeoordelingen

Eerdere bezoeken

De extensie met eerdere bezoeken geeft aan de gebruiker aan hoe vaak hij jouw website al eerder heeft bezocht en wanneer het laatste bezoek was. Dit aantal wordt berekent op basis van recente klikken vanuit Google Zoeken. Deze extensie kan geactiveerd worden als iemand minstens eenmaal vanuit de organische resultaten jouw website bezocht heeft, of minstens twee keer vanuit een zoekadvertentie.

adwords-extensie-eerdere-bezoeken

Dynamische website-informatie

Deze extensie vertoont extra informatie over je bedrijf, op basis van de producten en diensten die op je website worden aangeboden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan subcategorieën of meer informatie over het onderwerp van de zoekopdracht. Zo weet de gebruiker beter wat hij kan verwachten wanneer deze op de advertentie klikt.

adwords-extensie-dynamische-website-informatie

Welke advertentie-extensies zijn nu echt interessant?

In principe zijn alle advertentie-extensies interessant. Op basis van het type organisatie, maak je een keuze in welke extensies je wel of niet kan toevoegen. Ben je nieuwsgierig geworden in de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem contact met ons op, dan bespreken we samen nog eens de varianten en bekijken we wat voor jouw organisatie het beste werkt.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 30 november 2016.

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

a/b testen advertenties advertentie-extensies Google google adwords kwaliteitsscore online adverteren 

 

2 reacties op “Wat kan ik met advertentie-extensies?

  1. Stefan Sleutjes zegt:

    Duidelijk en praktisch artikel! Hoe berekent Google de kwaliteitsscore in het geval van bijvoorbeeld 6 sitelinks als extensie? Wordt dan de gemiddelde kwaliteitsscore van alle pagina’s genomen?

    Ik hoop snel wat van jullie te horen :-)

    Groeten Stefan Sleutjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden