NIEUW: A/B testen op ad set niveau in Facebook!


a/b test facebook

Facebook is momenteel geleidelijk een nieuwe feature aan het uitrollen. Het gaat hier om het uitvoeren van A/B-tests op advertentiesetniveau. Deze split test is wellicht nog niet aanwezig wanneer je dit leest, maar aangezien ik veel verwacht van deze feature wil ik nu alvast de kansen uitlichten. Zo kun je er straks zelf mee aan de slag.

Wat houdt een A/B-test op advertentiesetniveau in?

A/B-testen kennen we in de online marketingwereld vooral van verschillen in landingspagina’s, e-mails of advertenties. Met een A/B test in Facebook op advertentiesetniveau leg je niet de focus op de content die men te zien krijgt maar op de doelgroep of de weergaveoptimalisatie.

Wat zijn de verschillen tussen een A/B-test op doelgroep en weergaveoptimalisatie en wanneer is het interessant om wat te testen?

Doelgroep

Bij het opzetten van een A/B-test op doelgroep kun je dus twee verschillende doelgroepen tegen elkaar afzetten. Nadeel hiervan is dat je “opgeslagen doelgroepen” tegen elkaar moet afzetten en niet ter plaatse verschillende doelgroepen kunt opstellen.

Wanneer is dit interessant?

Bij het tegen elkaar afzetten van twee doelgroepen moet je niet denken aan verschillen op demografische basis. Dat is in feite gewoon een extra advertentieset en niet per definitie een A/B-test. Dit is met name interessant als je verschillende doelgroepen tegen elkaar af zet die een overlap kunnen hebben. Facebook zorgt er namelijk met de A/B-test voor dat er geen overlap meer zit in de doelgroepen waardoor het bijvoorbeeld heel interessant kan zijn om de volgende groepen tegen elkaar af te zetten;

  • Verschillende Custom Audiences (Website Custom Audience vs. Engagement Custom Audience)
  • Verschillende vergelijkbare doelgroepen (Gebaseerd op websitebezoekers vs. gebaseerd op videokijkers)
  • Verschillende interesses

Weergaveoptimalisatie

Bij het gebruik van weergaveoptimalisatie als A/B-test kun je testen tussen de verschillende weergaven;

  • Conversies
  • Weergaven
  • Klikken op links
  • Uniek bereik per dag

Al jaren vraag ik mezelf af wat de invloed is van de instellingen die je mee geeft aan de optimalisatie weergave. Zo krijg ik bij sommige campagnes goedkopere klikken naar mijn website terwijl het doel juist ‘’conversies’’ is. En ook andersom: soms levert mijn campagne meer conversies op terwijl de advertentieweergave ‘’klikken op links’’ is. Daarnaast werk ik vrijwel altijd met een automatisch bodbedrag maar maakt de A/B-test het mogelijk om een automatisch en handmatig bod tegen elkaar af te zetten.

Persoonlijk ben ik dus het meest benieuwd naar de A/B-test op weergaveoptimalisatie omdat het nooit echt duidelijk is geworden welke advertentieweergave nou het meest oplevert.

Hoe kun je een A/B-test opzetten in Facebook?

Het opzetten van een A/B-test in Facebook is vrij eenvoudig. Hieronder heb ik de stappen uitgewerkt die nodig zijn om dit op te zetten;

  1. Ga naar de Facebook Power Editor
  2. Kies voor “+ Campagne maken”
  3. Kies voor een campagne om conversies op je website te stimuleren. Momenteel is dit nog het enige doel waarmee een A/B-test kan worden opgezet.
  4. Vink vervolgens; ‘’A/b-test maken’’ aan.
  5. Geef aan wat je wilt testen, weergaveoptimalisatie of doelgroep. Vervolgens verschijnen er twee advertentiesets waarin je het verschil kunt aangeven waar je je A/B-test op wilt doen (zie onderstaande afbeelding).
  6. Onderaan bij het instellen van je budget kun je kiezen of je het budget evenredig of onevenredig wilt verdelen over de verschillende advertentiesets. Houd er rekening mee dat er bij het opzetten van een A/B-test een minimum budget van € 800,- vereist is.
  7. Wanneer de campagne is verlopen ontvang je een e-mail en een melding met de resultaten.

a-b-test_facebook_variabele

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze nieuwe feature. Mochten jullie hier vragen over hebben laat het dan even weten!

Rico Schilt

Rico Schilt

Rico houdt zich onder andere bezig met Social Media en E-mailmarketing en schrijft hier dan ook regelmatig blogartikelen over. In zijn vrije tijd is Rico voornamelijk te vinden met vrienden op het voetbalveld en reist hij het hele land af voor de beste festivals.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

Tags:

a/b test facebook adverteren 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden