7 Fabels over de kwaliteitsscore


Adwords-quality-score

We hebben het nu al een aantal keer over de kwaliteitsscore gehad. Jullie weten wat wel meetelt in de kwaliteitsscore, dus nu is het tijd voor de dingen die niet meetellen in de kwaliteitsscore. In dit blogartikel komen de 7 fabels over kwaliteitsscores aan bod.

1. In Google horen op alle resultaatpagina’s advertenties te staan

Fout! Dit is niet waar. Hoewel het advertentienetwerk van Google de grootste inkomstenbron voor Google is, is de gebruikerservaring ook nog steeds erg belangrijk. Bij een brede zoekopdracht zoals bijvoorbeeld ‘kip’, laat Google vrijwel nooit advertenties zien. Het is hierbij onduidelijk wat de gebruiker zoekt, maar hoogstwaarschijnlijk wilt de gebruiker geen kip importeren of kopen en zoekt hij/zij gewoon informatie over kippen.

2. Geen concurrentie betekent goedkoop verkeer

Dit is ook niet helemaal waar. Zeer populaire termen waar geen concurrentie op zit, kunnen nog steeds voor dure klikken zorgen.

3. Keyword match types zijn een onderdeel van de kwaliteitsscore

Niet waar. Keyword match types zijn de manier waarop je zoekwoorden in je account toevoegt. Je kunt brede zoekwoorden, zinsdeel zoekwoorden en exacte zoekwoorden toevoegen. Bij brede zoekwoorden wordt een rode laars bijvoorbeeld ook een paarse laars. Bij zinsdeel zoekwoorden wordt een rode laars bijvoorbeeld ook een rode korte laars. En bij exacte zoekwoorden, blijft een rode laars een rode laars. Hoewel het voor Google belangrijk is dat de gebruiker op de site vindt wat er in de advertentie staat, maken deze verschillende zoekwoord types geen onderdeel uit van de kwaliteitsscore.

4. Een hogere positie zorgt voor een betere kwaliteitsscore

Nee, maar andersom werkt het wel. Een hogere kwaliteitsscore zorgt voor een betere positie. En een hogere bieding zorgt voor een betere kwaliteitsscore én een hogere positie.

5. Zoekwoorden met een laag zoekvolume hebben altijd een hoge minimum CPC

Dit klopt niet. Zoekwoorden met een té laag zoekvolume zullen geen advertenties activeren in Google, ook niet met een hoge CPC (kosten per klik). Zoekwoorden met een iets lager zoekvolume worden gewoon op dezelfde manier berekent als alle andere zoekwoorden. Daarnaast is de gemiddelde kwaliteitsscore van zeer specifieke (long tail) zoekwoorden, vaak zelfs hoger dan bredere termen. De gebruiker vindt sneller wat hij/zij zoekt.

6. Aanpassingen in het account zorgen voor een nieuwe kwaliteitsscore

Fout, een account behoudt altijd de kwaliteitsscore. Je kunt de kwaliteitsscore van een account wel optimaliseren, maar nooit opnieuw instellen. De kwaliteitsscore wordt steeds opnieuw berekent in de veiling, dus bij effectieve aanpassingen, verandert de kwaliteitsscore wel. Hetzelfde geldt dus ook bij het (tijdelijk) onderbreken van campagnes. De campagne houdt de kwaliteitsscore vast, totdat een zoekwoord weer in aanmerking komt voor het advertentienetwerk en opnieuw beoordeeld wordt.

7. Mijn zoekwoord heeft een kwaliteitsscore van X

Dit is niet de manier om naar een kwaliteitsscore te kijken. Zoekwoorden waar nog nooit vertoningen op zijn geweest, kunnen een hele hoge kwaliteitsscore hebben. Zodra dit zoekwoord echter de veiling in gaat na een zoekopdracht, kan het zomaar zijn dat de kwaliteitsscore van een 10 zakt naar een 4, omdat de relevantie niet hoog genoeg was. Een tip: bij een kwaliteitsscore van 10/10, kan het altijd nóg beter.

Conclusie?
Zoals in een eerder artikel over kwaliteitsscores beschreven, blijft de gebruikerservaring leidend in de kwaliteitsscore. Als de gebruiker vindt wat hij/zij zoekt, zullen de zoekwoorden positief beoordeeld worden. Zorg dus altijd voor zeer relevante zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s en blijf dit optimaliseren. Indien je meer wilt weten over de mogelijkheden van het verbeteren van de kwaliteitsscores in jouw account, neem dan contact met ons op!

Roxanne Groenberg

Roxanne Groenberg

Roxanne is gespecialiseerd in online advertising en webanalytics. Haar enthousiasme ligt met name in het uitstippelen van Customer Journeys en vervolgens het optimaliseren en aanpassen daarvan a.d.h.v. grondige analyses. In haar vrije tijd houdt zij zich bezig met fotografie, lezen, Yoga en Pilates en is ze daarnaast druk met de studie Organisatiepsychologie.

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

a/b testen advertenties Google google adwords kwaliteitsscore online adverteren 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden