6 tips voor de optimale inrichting van je YouTube-kanaal


youtube kanaal tips

Met zo’n 7,2 miljoen gebruikers en een groei van 8% (2016 t.o.v. 2015) in Nederland is YouTube het grootste video-kanaal, een van de grootste social media kanalen én de tweede grootste zoekmachine van de wereld. Is jouw bedrijf al actief op YouTube of wil je hier meer uithalen? Bekijk dan onderstaande tips en zorg dat je je YouTube-kanaal optimaal inricht. 

1. Zorg dat je de video op de juiste manier uploadt en bewerkt

Net als bij alle andere social media kanalen is het belangrijk om een goed en volledig ingericht kanaal te hebben. Bij YouTube betekent dat niet alleen een profielfoto, omslagfoto en een bedrijfsbeschrijving, maar ook een representatieve video die standaard bovenaan vast staat in je kanaal.

Het uploaden van video’s is eenvoudig en biedt veel vrijheid. Zo kun je video’s uploaden tot maximaal 20 GB en ondersteunt YouTube de meeste bestandsformaten: .MOV, .MPEG4, .AVI, .WMV, .MPEGPS, .FLV, 3GPP, WebM. Je kunt je video op verborgen, openbaar of privé zetten. Bij de verborgen status is de video alleen te bekijken door anderen via een link die ze toegestuurd krijgen, bij openbaar kan iedereen de video bekijken en bij de privé is de video alleen voor jezelf te bekijken.

YouTube biedt ruime mogelijkheden tot het bewerken en optimaliseren van video’s. Alle bewerkingen kun je maken in de Creator Studio. Zie afbeelding hieronder:

creator-studio

Vergeet niet om een goede thumbnail in te stellen voor je video’s (Creator Studio -> Videobeheer -> Bewerken -> en selecteer rechts naast de video de miniatuurafbeelding die je wenst).

2. Creëer relevante en likeable content voor je doelgroep

Het belangrijkste van je video is de content. De content moet aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Wat vinden zij leuk? Wat interesseert en motiveert de doelgroep? Wat houdt hen bezig? Verplaats je in de doelgroep om zo de ideale creatieve content voor hen te creëren. Maak eerst een sterk plan en een script voor het opnemen van je video. Bovendien, zorg dat de video met een hoge kwaliteit wordt opgenomen en over intrigerende beelden beschikt.

Vooral de content in de eerste 5 tot 10 seconden is belangrijk. Hier wordt door kijkers namelijk bepaald of de video interessant genoeg is om verder te kijken. Daarnaast is het zéér belangrijk dat jouw kijkers de video zo ver mogelijk afkijken. YouTube ziet een video met een langere watch time namelijk als waardevoller dan een video met veel weergaven.

Tip: maak logische en relevante afspeellijsten van je video’s. Bedenk of het voor iemand interessant is om een gerelateerde video te bekijken na een bepaalde video. (Creator Studio -> Videobeheer -> Afspeellijsten -> Nieuwe afspeellijst maken).

3. Stimuleer interactie met je video’s

Logischerwijs zal sterke content in een video vanzelf likes, reacties en shares veroorzaken. Maar daarnaast kan het geen kwaad om je kijkers in de videobeschrijving te stimuleren om te liken, reageren, delen of abonneren.

Een tweede manier om meer interactie te krijgen is het integreren van je video’s op andere social kanalen en in blogartikelen op je website. YouTube video’s plaats je eenvoudig op je website door de HTML embed link te kopiëren.

embedlink

4. Optimaliseer je video’s voor SEO

Zoals eerder genoemd is YouTube naast het grootste video kanaal van de wereld, de tweede grootste zoekmachine. Met een aantal eenvoudige toepassingen kun je er voor zorgen dat jouw video’s hoger gerankt worden in YouTube’s zoekresultaten. De volgende elementen zorgen voor een betere ranking:

  • Zorg voor een relevante titel, beschrijving en tags bij de video, met de juiste zoekwoorden. Doe dus eerst een zoekwoordenonderzoek. Raadpleeg hiervoor bijvoorbeeld de Google Keyword Planner.
  • Zet de belangrijkste keywords sowieso in de eerste 25 woorden.
  • Maak de beschrijving minimaal 250 woorden lang en zorg dat de belangrijkste keywords hier ongeveer 3-4 keer in voorkomen.
  • Zorg dat je de bestandsnaam van de video aanpast voor het uploaden van de video. Verwijder hierbij de extensie van het videobestand (bijvoorbeeld .mov, .mpeg, etc.) uit de titel. YouTube neemt namelijk de gehele bestandsnaam over.
  • Zorg dat je regelmatig nieuwe video’s uploadt, dit heeft een positieve invloed op de rangschikking van jouw video’s in de zoekresultaten.
  • Voeg een ondertiteling/transcript aan de video toe.

youtube-ondertiteling

De ondertiteling is om verschillende redenen belangrijk:

– Voor kijkers met gehoorproblemen of mensen die in kantoren of drukke ruimtes zitten waar ze het geluid niet aan kunnen zetten.
– SEO: voor de indexering door Google en YouTube.
– YouTube biedt vervolgens de eindgebruikers ook aan om de ondertiteling te vertalen via Google Translate.
– Google kan de video ook onder de aandacht brengen d.m.v. featured snippet in Google (zie hieronder).

youtube-snippet

5. Bevorder verkeer naar je website

Een belangrijk doel van je inzet van YouTube is het genereren van meer verkeer naar je website. Met een aantal toevoegingen aan je video kun je doorkliks naar je site bevorderen, zoals eindscherm, annotaties en CTA’s. Hoe doe je dit? Ga naar Creator Studio -> Videobeheer -> Klik op ‘bewerken’ bij de video die je wilt bewerken -> Vervolgens krijg je onderstaande weergave waar je eindscherm, annotaties en CTA overlays kan toevoegen/aanpassen.

  • Eindscherm en annotaties

youtube-eindscherm

  • Overlay met call-to-action

youtube-ctaoverlay

6. Analyseer met YouTube Analytics

Het is raadzaam om de prestaties van je video te analyseren met YouTube Analytics. Met name voor content marketing kun je hier interessante gegevens uithalen.

Zo kun je gedetailleerde informatie verkrijgen over de kijkers van je video’s zoals leeftijd, geslacht en geografie. Daarnaast helpen de kijkersloyaliteit statistieken bij het krijgen van inzicht in hoelang men naar je video heeft gekeken en kun je dus bepalen of je video goed aansluit bij je doelgroep.

Ook geeft YouTube Analytics inzicht in de verkeersbronnen waarvan de kijkers bij jouw video terecht zijn gekomen. Dit kun je gebruiken om er achter te komen welke zoektermen naar je video leiden en welke bronnen het belangrijkste zijn. Ten slotte kun je de betrokkenheid bij je video bekijken.

Wil je meer weten over YouTube? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088-010 5600 of e-mail info@leadrs.nl.

Jamie van Aert

Jamie van Aert

Jamie houdt zich binnen Leadrs voornamelijk bezig met beeld- en videocreatie, social media en e-mailmarketing. In haar vrije tijd is ze regelmatig te vinden op het voetbalveld en houdt ze van reizen, lekker eten, fotografie en festivals.

More Posts - Website

Tags:

YouTube 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden