4 tips om ook in 2017 hoog te scoren met SEO


seo

Het einde van het jaar nadert en dan is het weer tijd voor… lijstjes! Je kunt een lijstje maken van de beste muziekalbums van 2016 of van de lekkerste restaurantjes waar je gegeten hebt, maar het is ook tijd om weer vooruit te kijken. 2017, een nieuw jaar. Wat zal het allemaal gaan brengen?

Zo is het niet anders in SEO-land. Welke trends van 2016, worden nu eindelijk eens doorgezet in 2017 en wat is de nieuwste trend? Naar verwachting blijft de focus van Google liggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Content, gebruiksvriendelijkheid, snel, betrouwbaar en veilig. Dat zijn dé keywords voor Google volgend jaar.

Om het jaar goed af te sluiten, geef ik jullie 2 do’s en 2 don’ts voor je website in 2017.

Do 1: Snelheid blijven optimaliseren

De snelheid van je website wordt een onderdeel van het Google algoritme voor de mobiele index. Momenteel heeft de snelheid van je mobiele pagina’s geen invloed op de ranking van je website op mobiel, maar hier gaat dus verandering in komen op het moment dat de desktop en mobiele index van elkaar gescheiden worden (lees hierover meer bij Don’t 2).

Een belangrijk onderdeel van deze snelheid optimalisatie is één van de nieuwere paradepaardjes van Google: Accelerated Mobiel Pages (AMP). Dit speciaal type pagina is vooral gericht op het snel aan kunnen bieden van content aan mobiele gebruikers. Een goede strategie hiervoor wordt dus één van de speerpunten van 2017.

amp

Do 2: Focus op een goede gebruikerservaring

Het is niet nieuw dat Google een focus heeft op een goede gebruikerservaring. Dit is een verschuiving die de laatste jaren al in gang is gezet. Je kunt dit dan ook niet zien als een los onderdeel, maar de focus op gebruikerservaring moet terugkomen in alle onderdelen van je website.

Je content moet aansluiten bij de wensen van de bezoeker, maar ook het design moet goed zijn. Daarnaast is het niet voor niets dat snelheid en veiligheid ook een belangrijke factor zijn voor Google. Alles staat in het teken van de beste ervaring voor de gebruikers van je website.

Maar hoe weet Google nou of jouw website gebruiksvriendelijk is? Hiervoor zijn verschillende signalen beschikbaar zoals onder andere CTR, personalisatie en dwell time. Bovendien maakt Google steeds meer gebruik van het RankBrain algoritme waarbij kunstmatige intelligentie en machine learning ingezet worden bij het bepalen van de te tonen zoekresultaten.

Don’t 1: Vervelende pop-ups

Je kent ze wel, van die vervelende pop-ups. Je wilt even snel iets opzoeken op je mobiel, maar je wordt gestoord door een behoorlijk in het oog springende pop-up. Snel wegklikken… als je tenminste het kruisje kunt vinden. Je snapt het al.. niet erg bevorderlijk voor de gebruikerservaring. En daarmee dus ook niet voor Google.

Direct al in januari zal Google daarom een update van het algoritme doorvoeren waarin wordt meegenomen dat sites die gebruik maken van dit type pop-ups gestraft zullen worden. Gebruik je een pop-up voor cookies of leeftijdscontrole? Dan is er niets aan de hand. Tevens wanneer een pop-up een acceptabele hoeveelheid ruimte inneemt op een pagina, zullen hier geen gevolgen aan zitten.

In overige gevallen is het goed om de pop-up uit te schakelen voor mobiel zodat bezoekers hier geen last van kunnen ondervinden.

popup

Bron: www.webdesignledger.nl

Don’t 2: Responsive website langer uitstellen

Is je website nog niet responsive? Dan moet hier zo snel mogelijk verandering in komen. In 2017 gaat Google namelijk de desktop index en de mobiele index van elkaar scheiden. Er komen dus 2 aparte indexen, waarbij ook nog eens de mobiele index al leidend te gaan zien. Een website die nog niet geschikt is voor mobiel zal hier dus met zekerheid last van gaan ondervinden.

Bovendien zal het mobiele verkeer alleen nog maar verder toe gaan nemen. Verwacht wordt dat aan het eind van het jaar 75% van al het verkeer, mobiel zijn. Om deze bezoekers een goede gebruikerservaring te geven, dien je er dus voor te zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is!

Bovenstaande 4 tips zijn slechts een greep uit alles wat ons in 2017 te wachten staat. Daarnaast is het ieder jaar maar weer afwachten welke nieuwe ontwikkelingen op ons pad komen.

Anke Beekmans

Anke Beekmans

Schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek luisteren, concerten / festivals, fotografie, lekker eten en stedentrips.

More Posts

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

SEO (zoekmachine optimalisatie) 

 

1 reactie op “4 tips om ook in 2017 hoog te scoren met SEO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden