2016: de klassieke topposities verleden tijd?


google toppositie

De werkzaamheden van een SEO-specialist, bestonden lange tijd voor een groot deel uit het zo hoog mogelijk scoren op belangrijke zoekwoorden. Het liefst natuurlijk op toppositie 1. Hier werden allerlei technieken op los gelaten en de monitoring tools om posities bij te kunnen houden, werden veelvuldig geraadpleegd.

Met o.a. de Panda update is deze focus al wat komen te verliggen. Sinds de update draaide het niet meer alleen om het optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden, maar ook steeds meer om kwalitatief goede content. Deze goede content ontstaat naar mijn mening vooral door het ‘gewoon’ gaan schrijven, vanuit jezelf en je expertise op een bepaald gebied. Dan ontstaat vanzelf kwaliteit. Natuurlijk wel rekening houdende met de belangrijkste zoekwoorden rondom het thema waarover je schrijft. Dat blijft belangrijk!

Maar goed, dat kwalitatief goede content belangrijk is, is inmiddels al weer de standaard geworden. Daar zal ik jullie dan ook zeker niet wéér mee vermoeien ;-)!

Nieuwe Google updates zorgen voor afleiding

De laatste jaren is er behoorlijk wat veranderd aan de zoekresultatenpagina’s. Het gaat dan met name om de bovenkant. Onderdeel hiervan is de Hummingbird update. Zo heeft Google o.a. de Knowledge Graph geïntroduceerd en worden afbeeldingen en video’s vaker direct getoond in de zoekresultaten. Daarnaast zien we steeds meer carrousels en ‘local packs’. Ook de toenemende mogelijkheden binnen Google AdWords zorgen voor nóg uitgebreidere en opvallendere advertenties.

Met al deze toevoegingen probeert Google sneller te voldoen aan de zoekbehoefte van ons gebruikers. Al deze onderdelen zorgen echter ook voor een heleboel afleiding! En deze afleiding zorgt ervoor dat jouw aandacht naar andere zaken uitgaat die meer opvallen dan de reguliere organische zoekresultaten. Naar verwachting zal dit in 2016 alleen maar toenemen gezien de verwachte groei in advertentiebestedingen, groei in lokale zoekresultaten, de toename van het aantal gestructureerde gegevens (rich snippets) en de verdere uitrol van de carrousel (Marketingfacts, 2016).

Om bovenstaande te verduidelijken: stel je voor, je bent bezig met het plannen van een weekendje Amsterdam met vrienden. Jij bent verantwoordelijk voor het dagprogramma, dus gaat op zoek naar leuke bezienswaardigheden en activiteiten. Al bij de eerste zoekopdracht ‘bezienswaardigheden amsterdam’ stuit je op de volgende resultaten. Wat denk jij? Zou jij nog verder scrollen?

google zoekresultaat

Juist.. waarschijnlijk is je antwoorde ‘nee’. Je hebt tenslotte al een compleet overzicht van Google gekregen met exact de informatie waar jij naar op zoek was.

Gevolgen voor de organische resultaten en de topposities: focus op de CTR

Zoals al aangegeven zorgen deze nieuwe functies dus voor afleiding. Bezoekers zullen eerder geneigd zijn om via één van de andere onderdelen door te klikken in plaats van de reguliere zoekresultaten, gewoonweg omdat ze veel meer opvallen en bovenaan staan. Jouw toppositie 1 is dus opeens niet meer zo’n toppositie.

Het wordt in 2016 dus nog belangrijker om te werken aan het optimaliseren van de metatitels en descriptions om op deze manier de CTR (doorklik naar jouw website) omhoog te krijgen. Het streven naar een nummer 1 positie kan dus langzaam wat meer los gelaten worden. Belangrijker is om te kijken naar de zoekwoorden waarop je daadwerkelijk vertoond wordt en die hebben geleid tot een doorklik naar jouw website. Als je van daaruit gaat optimaliseren is de kans vele malen groter dat je succes boekt met SEO-acties.

Daarnaast kun je natuurlijk ook zorgen dat je met je bedrijf zichtbaar bent via de andere elementen, zoals bijvoorbeeld via advertenties en de lokale resultaten. Indien mogelijk, maak dan ook zeker gebruik van rich snippets om het resultaat nog verder aan te kleden en op te laten vallen.

Conclusie: verleg de focus van optimaliseren voor posities naar optimaliseren op CTR en zichtbaarheid!

Meer weten over zoekmachineoptimalisatie?

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen op SEO-gebied? Of heb je vragen over bovenstaande? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088-010 5600 of e-mail info@leadrs.nl.

Anke Beekmans

Anke Beekmans

Schrijft graag met enthousiasme over SEO, Usability en conversieoptimalisatie. En als ze niet aan het werk is? Dan wordt ze blij van muziek luisteren, concerten / festivals, fotografie, lekker eten en stedentrips.

More Posts

Follow Me:
LinkedInGoogle Plus

Tags:

Google google update toppositie 

 

2 reacties op “2016: de klassieke topposities verleden tijd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*

© 2016 Leadrs Algemene voorwaarden