HomeBlog20% tekstregel op Facebook verleden tijd?

20% tekstregel op Facebook verleden tijd?

Facebook-tekstregel-verleden-tijd

Alle adverteerders die gebruik maken van Facebook kennen ongetwijfeld de 20% tekstregel. Dit is in 2013 begonnen als maatstaaf om je advertentie wel of niet goed te keuren. Bevatte je advertentie afbeelding meer dan 20% tekst? Dan werd deze standaard afgekeurd. Later, in 2016, hebben ze dit aangepast zodat je wel meer tekst mocht gebruiken maar dat je beperkt werd in je bereik en dus mindere resultaten behaalt als je veel tekst gebruikt in je advertentie uiting. Als adverteerder was je hier dus altijd enorm alert op aangezien te veel tekst automatisch betekende dat je resultaten minder zouden zijn.

De 20% tekstregel is tijdelijk verdwenen

Deze week zagen wij een artikel van Facebook guru Jon Loomer voorbij komen waarin hij erachter kwam dat de 20% tekst regel is verdwenen. Matt Navarra, een andere grote social media expert, kwam als eerste naar buiten met dit nieuws en gooide onderstaande Tweet de wereld in:

Facebook - tweet 20% tekstregel verdwenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit de bovenstaande Tweet is af te leiden dat de 20% tekstregel tijdelijk is verdwenen maar niet voor altijd. Facebook is op dit moment hun advertentieteksttool aan het herzien en gedurende deze periode hebben ze de advertentietekstregel opgeheven.

Onze eigen bevindingen

Wij hebben voor de zekerheid ook maar de proef op de som genomen en onderzocht of het inderdaad zo is dat de regel is opgeheven:

1. Als eerste hebben we een afbeelding proberen te uploaden in de ‘tekstoverlapping’ tool van Facebook. Hiermee kun je de afbeelding die je wilt gaan gebruiken voor je campagnes controleren op de hoeveelheid tekst. Helaas kregen we de volgende melding:

Facebook - foutmelding tekstregel

 

 

 

 

Dit hebben we overigens ook getest met verschillende collega’s en ook die kregen dezelfde melding.

2. Vervolgens hebben we in ons advertentieaccount een test campagne gemaakt en daarvoor dezelfde afbeelding gebruikt. Je kunt namelijk een afbeelding toevoegen aan je conceptadvertentie en als alles goed is krijg je geen melding. Indien je afbeelding teveel tekst bevat zie je dit onderaan terugkomen met een heel groot rood uitroepteken ervoor wat niet te missen is.

Facebook - Test 20% tekstregel verdwenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals je ziet kunnen we de bovenstaande afbeelding in theorie gewoon publiceren zonder dat we daarvoor worden bestraft. Of het slim is om te doen is nog maar de vraag. Op dit moment weten we helaas nog te weinig om hier een uitspraak over te kunnen doen. Het kan zijn dat de regel binnen de kortste keren weer wordt ingevoerd met een nieuwe afbeeldingstekst ‘check’ maar het kan ook zomaar zijn dat we er voorgoed vanaf zijn. Alhoewel we eerder neigen naar het eerste.

Voor nu adviseren we om de 20% tekst regel altijd in acht te nemen want het zou jammer zijn als je advertentie gedurende de looptijd wordt afgekeurd of minder presteert omdat deze teveel tekst bevat. We zullen de ontwikkelingen rondom deze case nauwlettend in de gaten houden en deze blog voorzien van een update als we meer informatie hebben.

Succes met jullie advertenties!

Erhan Ocaktar - Leadrs

Wil je meer weten over het verdwijnen van de 20% tekstregel?

Wil je meer weten over welke mogelijkheden het verdwijnen van de 20% tekstregel voor jouw organisatie biedt? Neem dan contact met ons op!

Direct contact